Vliv světla na lidský organismus - biologicky efektivní osvětlení aneb ´budiž světlo!´

01.06.2014 17:12

Hotel Čertousy - Praha

28. 5. 2014

 

Byli jsme za www.www-kulturaok-eu.cz  pozváni na seminář o světle, který organizovala  společnost FAGERHULT s.r.o. ve spolupráci s BASE Diming s.r.o. Na semináři jsme se seznámili se zajímavým tématem, které se týkalo vlivu světla, ať už přirozeného nebo umělého, na lidský organismus.  Téma jistě zaujalo architekty, projektanty a všechny, pro které projektování osvětlení tvoří neoddělitelnou součást jejich práce, ale i nás novináře, píšících o bydlení.

 

Byli jsme uvítáni kávou i drobným občerstvením, a poté nám představil pan Patrik Malin, generální ředitel Fagerhult s.r.o. hlavního přednášejícího Henrika Clausena. Ten nám  představil původně 68 stránkový  dokument DIN SPEC 67600 tím způsobem, že v rámci interaktivní přednášky jsme se dozvěděli o výsledcích vědeckého výzkumu, který se zabýval  vlivem osvětlení na tvořivost, pozornost a schopnost soustředění se dětí ve školách, a poté zcela zapálený do problematiky pan Clausen poukázal na výsledky, které  můžeme  prakticky aplikovat ve všech odvětvích lidské činnosti.

 

Začínáme s osvětlením interiérů (Henrik Clausen)

Víme, že umělé osvětlení je pro nás velmi důležité, protože ovlivňuje naši náladu, může nás přimět k větší koncentraci či stimuluje nás při práci ke kreativnosti, ovlivňuje nás i tehdy, když jdeme nakupovat do nákupního centra či obchodu, protože nebudeme-li vidět na zboží a nebudeme-li se cítit dobře, pak těžko si nějaké vybereme, že?!  A tak v prodejnách řešíme a navrhujeme osvětlení takové, abychom docílili pozitivnější nákupní pohodu, navození správných emocí, a tím i zvýšení prodeje.

 

Kde je umělé osvětlení důležité? Nezapomínáme na  komfort a ergonomii

  • Úřady (lepší osvětlení, větší produktivita práce)
  • Nemocnice (různé osvětlení pro různé podmínky)
  • Školy (lepší koncentrace, lépe a rychleji se učíme)
  • Outdoor, sportoviště  (bezpečnost na silnicích, chodnících a v parcích)
  • Prodejny (správné podání barev -výrobky prodávají se lépe, nemyslíme tím jen maso!)

 

Vlastnosti světla a svítidel 

  • barevnost světla
  • flexibilita světla

Měli bychom mít na paměti, že samotný nákup a instalace svítidel je jen zlomkem nákladů, které nám vzniknou  souvislosti s následnou údržbou osvětlovacího systému…  

  • Světlo na nás působí vizuálně, biologicky a psychicky. Může stimulovat koncentraci, zvyšuje produktivitu práce, kreativitu nebo navodit žádoucí atmosféru.

 

  • Světlo nás neovlivňuje jenom ve smyslu vizuálním, ale také biologicky a emocionálně. Nový výzkum ukázal, že dobré osvětlení ve skutečnosti zvyšuje uspokojení z dosažených studijních výsledků v učebních prostorech.

 

  • Právě tak, jako se cítíme příjemně v přirozeném světle, cítíme se lépe ve správně osvětlené kanceláři. Dobře promyšlený světelný design a více okolního světla může zvýšit naši kreativitu. Což znamená, že světlo nám může pomoci dosáhnout úžasné věci.

 

Světlo denní světlem umělým nepřekonáme, protože poskytuje nejlepší barevné podání

  • Pro odlehčení přednášky pan Henrik Clausen se přiznal, že se rád setkává s lidmi, že se jim dívá do očí, protože je to světlo, které  na naše obličeje dopadá… a že nejlepší světlo je světlo denní. Budeme- li se dívat na modrou oblohu aspoň půl hodiny, třeba cestou do práce, načerpáme dopředu energii  na šest hodin práce…a tak kuřáci, hurá, pojďme ven si zakouřit!...no, vyznělo to sice legračně, ale  děje se tak nevědomky…chodíme se nadýchat čerstvého vzduchu, jsme-li unaveni…
  • Elektrické osvětlení máme na světě pouhých 150 let, světlo se neustále mění…
  • Umělé osvětlení nám umožňuje pracovat na směny i v noci…  
  • Pokud jde o Slunce, o sluneční záření, máme v elektromagnetickém spektru záření různé nebezpečnosti – rádiové, mikrovlnné (lze vybouchnout), infračervené (lze se popálit), ultrafialové (lze se spálit na kůži) atd. V určitém místě tohoto spektra je potřebné světlo viditelné, které působí jako vitamíny na naše tělo…světlo proniká do našeho těla i kůží
  • V roce 1945 – 1946 byl proveden v Arizoně l. pokusný  atomový výbuch, jehož světlo v záblesku byl 7x silnější než světlo ze Slunce. Jak seděli vojáci v řadách za sebou (na fotce to zachytili), vojáci z druhé řady to okomentovali tak, že své kamarády v prvních   řadách viděli jako kostlivce…brr!! Nikdo  nečekal takovou obrovskou zář, a to ještě netušili, že je však i smrtelná…
  • Pan Clausen nám promítl fotografie kočky, jíž zadním světlem prosvítala ouška krevními žilkami. A tak jsme byli svědky zajímavého odhalení figur ve filmovém Hobitu či u Avataru, kdy uši  neprosvítají či prosvítají…což u umělých postav nelze vždy provést…můžeme si to tak sami ověřit…na vlastní uši…
  • Proč nám to všechno pan Clausen říkal?    Protože EU  požaduje splňovat normu na osvětlení okolí člověka, abychom dosáhli kvalitní verbální komunikace…
  • Další zajímavostí byl Clausenův příspěvek, co se týče lidských očí, lidského oka a jeho panenek. Jak rozšíříme? No, líbí-li se nám něco nebo někdo, máme-li v sobě emoce, naše panenky se rozšiřují, protože věříme tomu, co vidíme na vlastní oči a ještě jedna zajímavost…pod očima máme tenkou pokožku (říkáme, že máme např. tmavé kruhy pod očima), a v případě, že se nám někdo líbí, nám ten malý kousek – tak jeden centimetřík pod okem zrůžoví… ha! No, dal by se pan Clausen poslouchat stále…ale dali jsme si raději pauzu, abychom trochu uklidnili své rozjitřené emoce…

Po kratičké přestávce následovalo seznámení se s LED osvětlením a jeho použitím a se současnými trendy v osvětlování interiérů a exteriérů, opět přednášel neudolatelný pan Henrik Clausen.

 

Hodnota komunikace díky osvětlení

Jdeme-li do např. do banky, řekl pan Clausen, budeme se cítit lépe, kdy místnost bude dobře osvětlená, bankéři se nám budou dívat do očí, lépe se nám bude oboustranně komunikovat, i když emoce působí jen krátkodobě, po šesti vteřinách odcházejí…… V roce 2002 v USA zjistili, že ve spodní části sítnice máme další receptor na modrou a jasně bílé světlo, které spustí určitou reakci… při vniknutí světla do oka se vytváří  adrenalin, cortisol a jiné látky, které můžeme zjistit při odběru krve…. a tak už víme, že modrá obloha nám navodí ten nejpřirozenější pocit,  když nám hormony klesají…že si raději dáme půlhodinku modrého světla (stačí vyjít ven), pak budeme šest hodin opět bdělí, a pak zase začneme být unavení…

 

Přímé či nepřímé osvětlení

Otázku, zda budeme využívat přímé či nepřímé osvětlení, se stává otázkou odborníků…v roce 2013 jsme zjistili, že nejlepší je osvětlení nepřímé LED (do stropu). Byli jsme varování, že pokud si opatříme špatný ovladač na světelný systém, jsme ohroženi světelnou ztrátou až na 50 %…pokud budeme v místnosti svítit trvale umělým světlem, pak přicházející denní světlo blokujeme…

 

Na závěr konference nás seznámil pan Karel Kotík, obchodní manažer pro Českou republiku,  s aplikacemi a produkty firmy Fagerhult s.r.o.

 

www.fagerhult.com

www.fagerhult.cz

 

P. S.  Na www.www-kulturaok-eu.cz jsme po absolvování přednášky konečně pochopili, proč se staví skleněné budovy (větší přísun světla), proč potřebujeme sobotní výlety do přírody (vynikající nejlevnější metoda k načerpání sil do dalšího týdne, samozřejmě nemíníme výlety noční tmou), proč máme rádi modrou oblohu…atd.

 

Hotel Čertousy

Praha 9 – Horní Počernice.

Bártlova 35/10

 

Hodnocení:  99 %

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka, Fagerhult

 

Fagerhult je největší výrobce svítidel ve Skandinávii a 3. největší v Evropě. Švédská společnost byla založena v roce 1945 a v současnosti zaměstnává více než 2200 zaměstnanců po celém světě, s obchodním zastoupením ve 20 zemích Evropy, Asie a Austrálie. Výrobní závody se nacházejí ve Švédsku, Finsku, Velké Británii, Německu, Austrálii a v Číně.

 

Součástí Fagerhult Group jsou takové silné značky jako Fagerhult, Ateljé Lyktan, LTS Licht & Leuchten, Whitecroft Lighting, Eagle Lighting, Designplan Lighting, I-Valo a Arlight.

 

V listopadu 2013 byla v Bratislavě založena nová obchodní společnost, Fagerhult s.r.o., se showroomem na Kubániho 16, kde prezentujeme nadčasové a designové svítidla značek Fagerhult a LTS, které mnohokrát získaly prestižní ocenění, například ´reddot design award´.

 

Člověk a životní prostředí jsou pro Fagerhult klíčové a tvoří základ politiky trvale udržitelného rozvoje – Crystal Clear. Společnost investuje do výzkumu a výsledky aplikuje při vývoji svítidel.

 

Kombinace know-how a rozsáhlých zkušeností v různých aplikacích umožňuje vytvářet moderní, efektivní a funkční řešení osvětlení, díky kterým se lidi cítí dobře. Navíc, zaměřením se na energetickou účinnost, především s použitím moderních LED technologií a inteligentního řízení v závislosti na denním světle nebo přítomnosti osob dosahujeme

 úspor elektrické energie až 80% v porovnání se standardně používaným osvětlením v současnosti.

 

Svítidla Fagerhult využíváme ve všech typech prostor, od administrativních budov a škol, přes sportoviště, průmyslové haly, obchody, veřejné i soukromé prostory, až po venkovní osvětlení.

 

Fagerhult s.r.o. - showroom

Kubániho 16

811 04 Bratislava

Slovakia