Velkolepé muzeum/Das große Museum aneb vernisáže jsou již jen třešničkou na hotovém dortu

18.11.2014 10:24

Na novinářské projekci  nového rakouského filmu  Velkolepé muzeum, který získal na   MFF Berlín 2014  cenu Caligari Film Award, jsme zhlédli  nejen velkolepé muzeum ve Vídni, ale i velkolepý filmový snímek. No, jak velkolepý? No,  i když je to dokumentární  film,  jsme vtaženi  do zákulisí Muzea dějin umění , do problémů těch nejméně známých oblastí  restaurátorské práce, do přípravy budovy Muzea  na novou výstavu  i do vztahů mezi zaměstnanci muzea, mezi lidmi, kteří muzeem doslova žijí…  

 

„Život mezi poklady jednoho z největších muzeí historie umění.”

 

Dokumentarista Johannes Holzhausen svým snímkem Velkolepé muzeum přinesl divákům neobyčejný, vtipný a důmyslný pohled do zákulisí jedné z největších a nejdůležitějších světoznámých kulturních institucí. Po 2 letech strávených v útrobách Muzea dějin umění ve Vídni přináší obraz každodenního života v muzeu a především sled mikrodramat jeho pracovníků – od generálního ředitele přes přepravce a kulturní historiky až po členy úklidové služby a všechny, kteří se podílejí na vytváření ideálního prostředí pro umění.

Jeden restaurátor zjistí, že Rubensův obraz byl několikrát přemalovaný, a druhý si při lepení modelů lodí rád zanadává. Pracovník z oddělení hostitelských služeb si myslí, že jeho tým není dostatečně začleněný do života v muzeu, a vedoucí úseku kolekcí brzy odejde do zaslouženého důchodu. Historik umění prožívá vzrušení a frustraci z probíhající aukce a finanční ředitel si myslí, že číslo 3 na propagačních materiálech působí agresivně.

Mozaika drobných příběhů muzejních pracovníků činí ze snímku více než jen obyčejný portrét veřejné kulturní instituce, která se snaží udržet si integritu balancováním mezi rozpočtovými problémy a konkurenčním tlakem. Vdechuje život do obrovských místností muzea a ve filmu vytváří atmosféru trpělivého zkoumání a restaurátorství nadčasových uměleckých předmětů. Holzhausenův snímek, se tak dotýká nejen otázky funkce umění ve společnosti či prezentace kulturního dědictví v současnosti, ale i témat kulturní identity a lidské pomíjivosti.

(oficiální anotace)

 

 

Film je oslavou i nekonečné trpělivosti restaurátorů

Snímek začíná  prohlídkou zdevastované budovy Muzea dějin umění /Kunstkammer ve Vídni. Připravujeme velikou akci, která je určena mimo jiné i k  poctě genealogie Habsburků.   Jsme účastni nekonečného napětí těch, kdo vše připravují od nejvyšších míst až po kustody, protože všichni chtějí, aby v jejich ´branding´ muzeu  při zahájení mimořádné výstavy, kterého se účastní i rakouská vláda, bylo vše  o. k.

Připravujeme muzeum, které by mělo být stylové a dojmout návštěvníky. A jak to uděláme? Kromě pečlivého výběru ze sbírek promýšlíme, jak upoutat současné návštěvníky tak, aby s uspokojením vnímali středověké umění  až do 19. století,  ... například se rozhodneme  instalovat do celého muzea nové umělecké, ale moderní lustry,  umístíme a připravíme moderní skleněné vitríny,  dokonale promýšlíme, jak k sobě vskutku monumentální  obrazy ladí a nakonec my zaměstnanci v pozadí – my restaurátoři   pečlivě každý sbírkový předmět pečlivě studujeme, počítáme např. oděvní moly na obrazových plátnech,  či vybíráme brouky z barevných vrstev obrazů,  leštíme zašlé povrchy vzácných předmětů, to vše děláme, aby sbírkové předměty ve svém konečném výsledku zářily (sbírka byla zavřena 10 let)  a abychom prodloužili jejich životnost.

 

 

Nekonečné vzájemné debaty odborníků jsou nezbytností

Jsme účastni debat o novém logu Muzea dějin umění, které opatrně vytváříme tak, aby barva – nebarva loga nerušila …aby upoutala. Jsme dále účastni neustálých jednání, kdy nám docházejí peníze, kdy  zesmutnime ze zprávy, že v sekundární části muzea máme uschováno   ještě 1300 kusů,  které vystavit stále nemůžeme.  No, jak to dopadne, neřekneme, a tak doporučujeme snímek zhlédnout, pokud jsme milovníci umění…a vernisážoví nadšenci.

 

Země původu: Rakousko 2014

Titul: Velkolepé muzeum/The Great Museum

Originální název: Das große Museum

Režie a scénář: Johannes Holzhausen

Kamera: Joerg Burger, Attila Boa

Hudba: Andreas Hamza, Andreas Pils

Střih:  Dieter Pichler

České titulky /německá verze

BRD, DVD

Stopáž:   94 minut

Žánr: dokumentární

Přístupnost: od 12 let

Premiéra v českých kinech: 4. 12. 2014

Distribuce a foto: Film Europe CZ

www.filmeurope.cz

BRD, DVD

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ztZ4Hwb4SAY#t=0https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ztZ4Hwb4SAY#t=0

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková

 

Přečetli jsme v pražském Domě umění na Chvalech, kde je  kromě výstavní síně restaurátorská dílna (Atelier Fiala).

Řemeslník nebo umělec?

  • Pohlížíme-li na restaurátora jako na umělce, máme pravdu. Ovšem představíme-li si ho jako zručného řemeslníka…máme také pravdu. Tato profese propojuje umělecké cítění, znalosti historických stylů a řemeslný um tak jako málokterá jiná.
  • Opravdu zkušený restaurátor dostal do vínku nemalý cit pro krásno a úctu nejen k ušlechtilému materiálu, se kterým pracuje, ale především autorovi, nebo chceme- li,  ke stvořiteli restaurovaného artefaktu.Vždyť on se musí vcítit do té věci a kopírovat práci a úmysl několika desítek, ba i století, starý.
  • Nezapomínejme na malířství, ten hrdý a dnes trochu opomíjený obor. Pamatujeme si ten obraz ze svého dětství, jak nás fascinovala dětsky modelovaná tvář hrdé dámy a ten psík, co ho drží v náručí vám připadal víc bílý, kdežto dnes je to aprikot a i ona dáma se tak nějak víc usmívala a její  líčka byla panensky růžová a celý ten dojem podmalovávaly tóny  odbíjení hodin v  překrásném zlaceném rámu? Chceme tu atmosféru opět zažít? Restaurátor skutečně nevrátí zpět čas, ale můžeme zase nasát vůni čerstvého damarového laku a zaposlouchat se do melodie hracích hodin...

www.atelier-fiala.cz