Vedlejší účinky aneb já manžela nezabila! Já spala! (Side Effects)

17.03.2013 18:18

Vedlejší účinky  aneb já manžela nezabila! Já spala! (Side Effects)

 

V rámci Mezinárodního filmového festivalu Festfebia 2013, který se koná  v Praze  ve dnech 14. – 22. 3.  2013 jsem bohužel musela zhlédnout několik filmů, protože já filmy ráda. První z nich byl film americký s prapodivným názvem ´´Vedlejší účinky´. 

 

Film vypráví příběh Emily Hawkins, která zažívá psychicky vyčerpávající chvíle po tom, co se její manžel vrátí z vězení. Následkem toho začne brát léky. Aby se k nim snadněji dostala, začne mít poměr s doktorem.. (tolik zpráva oficiální)

 

Nečtěme recenze distributorů, budou nám nanic…

Hrůza, si říkám, když čtu některé recenze těch, kteří asi ten film jistojistě viděli, protože je to úplně jinak…

Pozorujeme hlavní hrdinku Emily, která si v doprovodu Martinovy staré matky odvádí svého manžela Martina z vězení, kde si pobyl čtyři roky.  Jejich první milostná noc nás diváky moc nepotěší, neboť vůbec za nic nestojí, Martin se dokonce omlouvá, že se budou mít zase dobře, že zase budou mít dům, peníze, že se s někým ve vězení seznámil, kdo mu poradil, aby odjeli do Dubaje nebo někam tam…Ale to se Emily vůbec nelíbí, a proč? Nevíme, nespí, nejí, nemá chuť na sex a trpí prý depresemi a bere prášky na ně. Martin to zcela chápe,neboť ví, že před jeho uvězněním byli mladí, zamilovaní a bohatí. A čtyři roky jsou čtyři roky, holt to nebyla žádná selanka ani pro jednoho z nich, zvláště pro tehdy sotva čtyřiadvacetiletou šťastnou manželku.      

 

Byli jsme mladí a bohatí

Emily a Martin Taylorovi byli tehdy dokonalý a úspěšný mladý pár, který měl všechno, nač si vzpomněli – dům, lásku i o zdravotní pojištění.  A když Martina odvedou do vězení za zneužívání informací v obchodním styku, tak se jejich život drasticky změní… Stejně je na tom i Emily, která zůstává v relativním přepychu jejich manhattanského bytu, ale celou tu dobu se utápí v příšerných depresích. Když se nakonec pokusí o sebevraždu, kdy v garáži autem najede přímo do betonové zdi a světe div se, utrpí jen lehký otřes mozku. Jak je to možné, zjistíme později… Hospitalizovanou Emily navštíví  v nemocnici  psychiatr Jonathan Banks.  Je šťastně ženatý, i když jeho žena Dierdre stále marně hledá práci, a jeho syn je jeho nevlastní , přesto má svou práci rád  a dosud neměl žádný průšvih.

 

V nemocnici nebudu, jen se budeme setkávat, pane psychiatře!

Protože se Emily zuby nehty brání zvažované hospitalizaci, neboť  v garáži jen na chvilku ztratila hlavu,  dohodneme se na sérii terapeutických setkání a na užívání antidepresiv. Aniž to tušíme, právě tohle rozhodnutí oběma zásadně změní život. Léčba duševně narušené  Emily totiž nepokračuje, jak by podle lékařových plánů měla, a tak jí předepíšeme nové léky, jimiž bychom měli její psychické potíže minimalizovat.  Přesto vidíme Emily stále smutnou a neustále plačící, či uvažující o sebevraždě (scéna v metru), neschopnou jakékoli komunikace na společenských večírcích, až už nás to otravuje. Co a z čeho má ta docela hezká holka stále strach a deprese?  Nevíme? Ani netušíme!  Že prý potratila tenkrát před čtyřmi lety…No, nebyla by první…

 

´Deprese  je neschopnost vytvářet budoucnost´

Psychiatr Banks  se snaží  zmírňovat její prý neustálé bolesti hlavy,  odpoledne kolem třetí hodiny  prý Emily obklopí kolem hlavy  vlčí mlha… i když Banks pomalu získává její důvěru,  duševní stav Emily se nelepší… prý navíc po těch prášcích, které jí psychiatr předepsal,  trpí závratěmi…

A jak Banks dál trpělivě probírá neutěšenou situaci Emily, dozvíme se od něj zajímavou větu, že  ´deprese je neschopnost vytvářet budoucnost´. Ta mě zaujala. Asi to bude skvělá pravda.

 

Bojíme se sdílet dál osud s manželem

Protože Emily neviděla v ničem budoucnost,  stěhovat se s manželem Martinem do ciziny nechce, do práce v grafickém studiu chodí pozdě,  vyvádí a děsí zde přítomné pracující kolegyně svými nečekanými výbuchy vzteku a děsu… dočkáme se i světlejších scén,  kdy jsme dokonce aspoň jednou  účastni manželského vášnivého sexu, který,  jak řekl Martin,  byl to tentokrát sice sex chemický ,  tj. po prášcích, a že ti farmaceuti na tom jistě vydělají balík peněz…  (to mě vskutku rozesmálo, protože jsem neviděla důvod, proč by tak mladí, kteří se brali z lásky  – osmadvacetiletá Emily  a o pár let starší Martin nemohli mít kvalitní sex!)    

 

Buď je vražedkyně nebo je oběť  medikace??

Emiliny deprese vyústily v nešťastnou událost, kdy se Emily probudí a spatří svého manžela na zemi pobodaného a s kudlou v zádech…nic nechápeme…ani ona ne…přesto je zatčena a od té doby nastane peklo nejen Emily, ale i jejímu osobnímu psychiatrovi Banksovi, který je prý za všechno odpovědný, protože jí jistě předepsal  pilulky s děsivými  vedlejšími  účinky, které nás vedou k neúmyslnému zabíjení….

 

Jaké vedlejší účinky máme na mysli?

Vraždou Martina vyvoláme mediální  hon na psychiatra, jenž předepisoval pilulky Ablixal.  A k odpovědnosti  za pilulky farmaceutická lobby se přitom samozřejmě nehlásí. Pilule tak  mají  moc zničit Banksovo manželství nejen z těchto důvodů, ale i jiných -  i  když  víme, že se svou pacientkou poměr neměl. Pověst do té doby respektovaného lékaře  ohrožujeme  mediální štvanicí typu  ´pilulky mohou tedy dokonce zabíjet!´,  ale kdo je to zodpovědný? Se zničeným Banksem, jehož rodina i kariéra se ocitla v troskách, se rozhodneme najít odpověď na tuhle otázku za každou cenu. I když riskujeme, že přijdeme i o to málo, co nám ještě v životě zbývá.

 

A teď budeme jen zírat až do konce filmu

A teď přichází to nejlepší z celého filmu, kdy už nevnímáme věčně uplakanou Emily, ale psychiatra-detektiva Jona Bankse  a  bývalou ošetřující lékařku, také psychiatričku, doktorku Siebertovou (skvěle   ji hraje  Catherine Zeta-Jones). 

Odhalujeme dosud neodhalitelné, neuvěřitelné, šokující …co se podle mne, může stát snad jenom v Americe…  kde „peníze vás snadnou ovládnou. Abyste našli opravdové bohatství, musíte ovládnout vy je.“

 

Pár slov na závěr?

Nejnovější film Stevena Soderbergha je pozoruhodným psychologickým thrillerem, který vyniká nejen skvělou režií a scénářem, ale i hvězdným hereckým obsazením.  Oscarový režisér Steven  Soderbergh  (Dannyho parťáci, Traffic- Nadvláda gangů) je jedním z nejoriginálnějších tvůrců současnosti.  

 

Jak dodává producent Lorenzo Di Bonaventura: „Mám rád filmy, které vám toho můžou nabídnout víc, než byste čekali. ´Vedlejší  účinky´ jsou nejen poctivý thriller plný překvapení  a zvratů, ale zároveň  je v nich patrný reálný spodní proud, který varuje před tím, co se děje kolem nás a my to  ani  nevnímáme. Doufáme, že lidi vyjdou ze sálu a řeknou si, že něco takového rozhodně nečekali. A že trochu začnou přemýšlet o škodlivém vlivu farmaceutického průmyslu.“  

 

No, o tom to rozhodně není,  myslím si…jen jsme využili špatné pověsti o antidepresivech, přičemž dobře víme, že každý lék, i ten obyčejný, má vedlejší účinky…a jaké? To už si musíme vyzkoušet na sobě sami a  rozhodnout se sami!  ( Ing. Olga Koníčková)

 

 USA, 2013, 106 min

Režie:  Steven Soderbergh

Scénář:  Scott Z. Burns

Hudba: Thomas Newman

Hrají:  Rooney Mara (Emily), Jude Law (psychiatr), Channing Tatum (manžel Emily), Catherine Zeta-Jones, Vinessa Shaw, David Costabile, Andrea Bogart, Kenneth Simmons, Mamie Gummer, Brian Distance, Ashlie Atkinson Plakátyskrýt plakáty  

Distributor:  Bontofilm

Žánr: krimi - drama - thriller

Přístupnost: od 15 let

Délka filmu: 106 minut

Barevný, české titulky

Hodnocení:  90 %

Premiéra: 4. dubna 2013

 

www.bontonfilm.cz

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: Bontonfilm