V zajetí bezpečnosti aneb tak tohle nemají ani v pražském Národně technickém muzeu...

10.06.2016 09:21

Arkády – Praha Pankrác  

1. - 21. 6. 2016

 

Cestou na zcela jinou akci, kam jsme byli v podvečer 8. 6. 2016 zváni, a kterou pořádal na Kavčích Horách v objektu České televize zvaném ´Rohlík´, performer a multiumělec Bob Hochman, jsme to od metra vzali skrz prodejní pasáž Arkády Pankrác Praha. A hle, co nevidíme, doprovodnou výstavu k akci Arkádami pořádané - V zajetí bezpečnosti.

 

Zákon dorazil na Arkády!

Již od 1. 6. a až do 21. 6. probíhá v obchodním centru Arkády Pankrác výstava V zajetí bezpečnosti. Podtitul - Policejní dopravní vozidla v historii a současnosti. A opravdu. Kdo přijde do pasáže a celou ji projde, seznámí se s historií Policie ČR a zhlédne nevídanou sbírku vozidel, dokumentujících vývoj policejního vozového parku od 20. let minulého století po současnost. Každá historická dekáda tu je zastoupena dobovými policejními vozy. A každá dekáda má i svůj vysvětlující panel pro ty zvídavější, kteří se nepokojí jen s pohledem na dobová auta s dobovými insigniemi. Kdo Arkády navštíví o víkendu, tak ten si může navíc užít i bohatý program s interaktivním vyžitím na policejní téma, určený rodičům i dětem.

 

Zážitek, který jinde neuvidíte… 

Není nám na www.www-kulturaok-eu.cz známo, že by kde byla veřejně přístupna takováto průřezová dokumentární sbírka policejních vozů od 20. let do dneška. V Policejním muzeu jsou sice více či méně zachyceny, ale na doplňkových fotografiích. V Národním technickém muzeu je nenajdete vůbec. Pro zájemce tedy unikátní šance vidět vozy v reálu a téměř kompletně. A zdarma! Bez nutného, v Policejním muzeu sice malého, ale v NTM už nemalého, vstupného.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Začalo to Tatrou

Přehlídka vozidel, jež policii dané doby sloužila a která už nepamatujeme v aktivní službě, začíná policejní Tatrou, sloužící ve výzbroji policie a četnictva ve 20. letech minulého století. Stejný typ je nám ale dobře znám z filmů. A to zejména z televizního seriálu Četnické humoresky, kde si podobná Tatra zahrála snad v každém díle, při výjezdu četnické pátračky.

Zánikem 1. republiky vzniklo krátce okleštěné Československo. Na modernizaci vozů policie nebyl čas a Tatry sloužily dál. Musely ale sloužit i za okupace, kdy policii a četnictvo násilně vtělili do systému okupačních složek a nové vozy se dodávaly jen německým složkám.

 

Po válce už bylo nezbytné vozový park policie obnovit. Hospodářství bylo ale rozvráceno a nové vozy tak hned nebyly. Nabízely se ovšem kořistní vozy poraženého wehrmachtu. Policie tedy dostala do výbavy osvědčené výrobky konstruktéra českého původu (Vratislavice nad Nisou) Ferdinanda Porscheho, mimo jiné, tvůrce legendárního VW Brouka, jenž se ale během války v Německu nevyráběl. Namísto toho byla továrna pověřena výrobou jeho vojenské variace, terénního vozidla Kübelwagen KdF 82 a obojživelné varianty Schwimmwagen KdF 166. Češi mu říkali a říkají dodnes krásně počeštěle „kaďour“. Jak mu říkali čeští policisté, nevíme, ale rozhodně ho až do 50. let  min. století využívali. My jsme ho objevili v prvním patře Arkád, kde jsou rozmístěny i ostatní vozy, zatímco motorky najdete v miniexpozici v přízemí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do 50. let měla policejní vozidla barvu zelenou a trpěné „kaďoury“ střídala postupně škodovka. Tehdy rozšířený a populární Tudor v bojové verzi. Ten jsme v Arkádách nenašli. Je to k nevíře, protože této varianty se vyrobilo mnoho a mnoho kusů a můžeme se s nimi setkat ve filmech z 50. let, pokud se promítají, nebo ve filmech historických, tímto obdobím se zabývajícími.

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor těchto řádek jeho absence litoval i z osobních důvodů, protože se narodil v roce 1952 a jako malý klouček právě v tomto „bojáku“ jezdil s tátou, jenž pracoval v autoopravně značky Škoda, a tam tohle auto měli přiděleno jako služební. Táta pak tohoto tehdy maličkého budoucího autora těchto řádek občas do „bojáku“ tajně propašoval a jízda v téreňáku je nezapomenutelný zážitek každého kluka, každé doby. Žel tento typ je v Arkádách jen na plakátech.

 

A čas šel dál a policie už zůstala věrna převážně škodovkám. Ale i ruské Volhy, Moskviče, Žigulíky sloužily a další typy včetně Tater 603 (když už jsme měli dálnici) také. Od pol. 50. let policejní auta i uniformy příslušníků zmodraly, auta měla navíc bílý středový pruh s nápisem, aby se odlišila od vojenských vozidel. Na scénu vstoupily Sedany, pak 1202, Spartaky, Octávie,Mbéčka“ a jiné typy.

 

 

Když nám v pol. 60. let policisté i jejich uniformy zase zezelenali, nestalo se to hned, ale postupně. V Praze přednostně, mimo Prahu později. A protože se stavěly hlídky dvojčlenné – pražský policista a přespolní – byli vidláci v modrém poznat už na dálku a byli po jistou dobu samozřejmě terčem posměšků namyšlených Pražanů. Vozy však zůstaly ještě nějaký čas modré, aby pak modř vystřídala žluť. To už ale většina z nás pamatuje.

 

Na vozech býval známý nápis ze dvou liter – VB. Sice to znamenalo - Veřejná bezpečnost, ale četlo se to – jak jinak, u poťouchlých civilů - Veřejní Blbci.

 

A pak už byl rok 1989 a policie se vzdálila Veřejné bezpečnosti, stala se zase policií a uniformy jim zčernaly. A vozy naopak zbělely. Ale to už všichni víme. I když i nejmodernější vozidla v Arkádách můžeme samozřejmě pro úplnost vidět také.

 

 

 

 

 

Máme otevřeno:

Obchody: pondělí  - neděle 9.00 - 21.00 hodin

Albert: pondělí – neděle 7.00 - 22.00 hodin

Pasáž centra: pondělí – neděle 7.00 - 22.30 hodin

Parkoviště: pondělí – neděle 7.00 - 22.30 hodin

Hodnocení:  99 %

Richard Koníček

Foto: © Richard Koníček