Od kapucínů přes Nový Svět k novoroční jízdě ´Jeep´ veteránů aneb dvouhodinová novoroční zážitková pouť …

06.01.2020 11:18

Praha - 4. 1. 2019/11.00 -12.00 hodin

 

 

Kilometry již na www.www-kulturaok-eu.cz nepolykáme, spíše nás těší tzv. zážitková minituristika.  V sobotu 4. ledna 2020 na svátek Diany/Dajany  jsme se vydali na Pražský hrad, původně jenom k jesličkám v kostele Panny Marie Andělské na Hradčanech, které se nacházejí na Loretánském náměstí a které každým rokem navštěvujeme.

 

Moc se každému návštěvníkovi, zejména dětem, líbí, když ovečky po vhození mince sklánějí své hlavy a vítají svým něžným zabečením, jako kdyby bychom vstoupili do Betléma právě ve chvíli, kdy se narodil Ježíšek. Nechybí ani tiché zurčení potůčku. U vchodu nám ovčák na cestu posvítí, potom projdeme kolem pastýřů, ženoucích své ovečky přes můstek nad potokem, a poté se přiblížíme k jeskyni s Pannou Marií, Josefem a Ježíškem. Kolem stojí tři králové a přinášejí zlato, kadidlo a myrhu...

 

Jesličky v kostele Panny Marie Andělské v Praze na Hradčanech jsou vyrobeny z 49 figur v životní velikosti (do 166 cm). Kostel patří k pražskému klášteru menších bratří kapucínů a jesličky zde umístěné jsou něco málo přes 300 let staré. Jesličky vznikaly od 1710 - 1725.

 

 

 

 

Máme otevřeno:

25. 12. 2019  - 6. 1. 2020/Tři králové

denně 10.00 - 17.00 hodin

(Silvestr 10.00 - 14.00 hodin)

 

 

Poté jsme se rozhodli, že si ještě dojdeme na Pražský hrad, a to pod Pražským hradem nacházejícím se malebným Novým Světem, protože je stranou automobilového ruchu. Před 30 lety jsme na Nový Svět chodili na návštěvu k malíři Miloši Kurovskému a před 52 lety jsme strávili maturitní večírek v restauraci U Zlaté hrušky (nyní je v rekonstrukci?).  

 

Nový Svět =  nejkrásnější část Prahy, ve které chudina živořila o hladu.

 

Říká se, že Nový Svět je nejzlatější z celé Prahy.

Jeho chudí obyvatelé chtěli svou bídu vynahradit zlatými názvy domů.

 

 

 

 

Protože v těsných světnicích nebylo k hnutí, přenášel se za hezkého počasí veškerý místní život do ulic a přilehlých dvorečků. Mezi domky navíc visely šňůry zatížené prádlem, takže zdejší kolorit silně připomínal italské uličky. Toto místo bylo za první republiky často vyhledáváno filmaři a nejinak je tomu pro jeho malebnost i dnes.“ (Petr Ryska)

 

Dům číslo 27 U Zlatého slunce se nachází v uličce Nový Svět. Bydlel v něm malíř a grafik Jiří Anderle. Dva sousední domy U Zlatého pluhu číslo 25 a 23 byly původně spojené. V domě bydlel houslista Jan Ondříček a jeho malý syn František.

 

Vedlejší dům číslo 19 U Zlatého beránka je spojený s Milanem Knížákem. Ten v 60. letech 20. století měl zde ateliér. V 70. letech 20. století se sem přistěhoval malíř Miloš Kurovský.

 

Historicky nejslavnější dům na Novém Světě je U Zlatého noha číslo 1. V roce 1600 přijel do Prahy na pozvání císaře Rudolfa II. dánský hvězdář Tycho Brahe. Tehdy to byl hostinec a věhlasný astronom, astrolog a alchymista v něm nějaký čas přebýval, než se přestěhoval do domu na Pohořelci (a další...).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poté jsme kolem Galerie U Kalousků dorazili na Hradčanské náměstí, kde nás (nic na www.www-kulturaok-eu.cz netušíc o akci) ohromila půlhodinová vojenská přehlídka 60 jeepů, naštěstí se konající  v rámci 16. ročníku tradiční jejich Novoroční radostné jízdy Prahou (bohužel  probíhající v ovzduší před několika dny vzniklé celosvětově neradostné a nebezpečné politické situace na Blízkém Východě).

 

Spojenecké kluby vozidel ´Jeep´se nejdříve sešly na ostrově Kampa pod Mostem u Okýnka, a pak odstartovaly směr Hradčanské náměstí. Další štace byla Palachovo náměstí před Rudolfinem.

 

 

Jejich jízda je poctou vozidlu, které v původní vojenské verzi, pomohlo spojeneckým armádám zvítězit ve 2. sv. válce. Na zrodu tohoto vozidla se podílely společně pouze 3 automobilky ve Spojených státech: Bantam, WILLYS a Ford, které se jako jediné ze 136 oslovených automobilových výrobců zúčastnili soutěže pro toto armádní vozidlo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Původní armádní verzi, které od roku 1941- 1945 bylo vyrobeno necelých ¾ milionů kusů, již pouze WILLYS vyráběly modely MB a Ford vyráběl modely GPW, které však byly identické a v jednotlivých dílech zaměnitelné.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Firma Bantam poté vyráběla vlečné vozíky pro tyto vozidla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po skončení 2. sv. války byla produkce těchto vozidel u výrobce WILLYS přesměrována na civilní verze a dále také na vylepšené armádní modely. Tato produkční linie je současně završena civilním modelem Wrangler a armádním HUMVEE. HMMWV High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle.

 

Motto klubu  majitelů ´jeep´ veteránů

:

Už jako dětem ve škole se nám ztrácely červené pastelky,

když jsme měli malovat rudou hvězdu.

Naše jeepy měly vždy hvězdu bílou!

A od té doby se závislost na bílé hvězdě v kruhu u nás stále zvětšuje.....

Jsme ti, kteří se hlásí k odkazu svých dědů a tátů,

československých legionářů,

 protifašistických a antikomunistických bojovníků,

kteří se nebáli položit život na frontě,

koncentračních táborech

 a

v odboji za svoji vlast, svobodu a demokracii.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

My na www.www-kulturaok-eu.cz jsme fotografovali o stošest,

zejména nás lákaly vlajky i detaily veteránských vozidel.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

A když  zprovoznili i polní kuchyni, a v mrazivém ovzduší se šířila vůně jídla a kafe, sbíhaly se nám sliny na jejich polévku i guláš, a tak s přáním dobré chutě (v našich duších) nám začalo kručet v břiše a hladoví a zcela zamrzlí jsme domů pádili nejkratší cestou přes zahraničními turisty hojně navštěvovaný, a tudíž obležený Pražský hrad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení: 100 %

Připravil Richard Koníček

Ing. Olga Koníčková

(zdroj: www.idnes.cz/bydleni/na-navsteve/novy-svet-praha)

Foto: © Ing. Olga Koníčková