Nejkrásnější knihy roku 2011 aneb jak budeme hodnotit elektrické čtečky?

16.03.2013 20:32

Nejkrásnější knihy roku 2011 aneb jak budeme hodnotit elektrické čtečky?

 

Soutěž Nejkrásnější české knihy roku 2011 proběhla už v květnu 2012, těsně před zahájením o veletrhu Svět knihy na Výstavišti v Praze - Holešovicích, přesto si můžeme znovu upřesnit, které knihy získaly nejvyšší možná ocenění. Výstava vítězných knih i titulů v Malé síni Památníku národního písemnictví poté přes Svět knihy poputovala do Moravské galerie v Brně.

 

Podmínky soutěže

Porotě je často kladena otázka, co je to vlastně ta „nejkrásnější kniha?“ Definice sice v tomto případě není úplně jednoduchá, ale přesto je zde jedno základní kritérium. Měl by to být především soulad mezi obsahem knihy, a její výtvarnou polygrafickou podobou. Grafik by měl projevit pochopení pro obraz knihy, která tím získává vlastní osobitost. Vítězná kniha musí tak mít vyváženě kvalitní textovou, grafickou i obrazovou podobu.

 

Letošní 47. ročník soutěže obeslalo 124 nakladatelských subjektů 219 tituly. Bylo to o něco méně než v minulém ročníku, ale přesto lehce nad dlouholetým průměrem. Studentská soutěž o Cenu Arna Sáňky byla obeslána 23 pracemi ze čtyř uměleckých škol. A stejně jako loni byli studenti znovu úspěšní. Cena SČUG Hollar za ilustraci a Cena Vojtěcha Preissiga udílená Spolkem českých bibliofilů putovaly do jejich řad.

 

Technická komise pro technickou nezpůsobilost nevyřadila ani jeden titul.

 

Knížky jsme hodnotili v šesti kategoriích:

 

  • Odborná a vědecká literatura:

 Loutka a moderna - Marie Jirásková, Pavel Jirásek, PhDr. Martin Souček – Arbor vitae

Andy Warhol a Československo – Rudo Prekop, Michal Cihlář, PhDr. Martin Souček – Arbor vitae

Pražské modní salony- Eva Uchalová, UMPRUM v Praze, PhDr. Martin Souček – Arbor vitae

 

  • Krásná literatura:

Nejlepší české básně 2011 – Petr Král, Jan Štolba eds, Host - vydavatelství

Pěna dní, Podzim v Pekingu, Boris Vian, Argo

Bible svatá- Fortun Libri

 

  • Literatura pro děti a mládež:

Chodit po provaze je snadné - Ivan Wernisch, Meander

Dvanáct nejmenších pohádek - Baobab

Ráj na zemi. Romské pohádky - Gejza Demeter, Nakladatelství Triáda

 

  • Učebnice:

 Komiksová etiketa – Ladislav Špaček, Lukáš Urbánek, Ladislav Špaček

Ať se tužka zapotí  - Kubát a Dutková, Martin Kubát

Umím psát na cestách 1,2 – Radana Lencová, nakladatelství Svět

 

  • Knihy o výtvarném umění, obrazové a fotografické publikace:

Cikáni – Josef Koudelka, Torst

Kmeny – Vladimír 518, Karel Veselý, Tomáš Souček, BiggBoss, Yinachi

Václav Boštík – Karel Srp, Galerie Zdeněk Sklenář

 

  • Katalogy:

Líšeňský profil - Kateřina Šedá, Kateřina Šedá

Ladislav Sutnar: Americké Venuše – Iva Knobloch, PhDr. Martin Souček, Arbor Vitae

Gabrifel von Max – Aleš Filip, Roman Musil eds., PhDr. Martin Souček, Arbor vitae a Západočeská galerie v Plzni

 

V každé kategorii se vybírají tři tituly, z nichž první v pořadí získá Cenu ministryně kultury. Ceny udělil i Svaz polygrafických podnikatelů, SČUG Hollar, a TypoDesignClub. V praxi zjistíme, že hranice mezi jednotlivými kategoriemi se stále více stírají. Vítězných publikací je sedmadvacet.

 

Kdo je nejúspěšnější nakladatel?

Již potřetí se jím stal Martin Souček a jeho nakladatelství Arbor Vitae. Získal dvě první ceny, dvě druhé ceny, dvě třetí ceny,..

Třetí místo v kategorii Krásná literatura získala „Bible, kterou vydalo nakladatelství Fortuna Libri, což se v soutěži českých knih stalo poprvé.

 

Z historie soutěže

Soutěž o nejkrásnější knihy má dlouhou tradici. Byl to sběratel Arno Sáňka, který v roce 1928 inicioval tuzemskou soutěž nejkrásnější knihu a o rok později Spolek českých bibliofilů zorganizoval.  Pravidelně se začala soutěž pořádat od roku 1965 pod názvem Československé nejkrásnější knihy. Od roku 1993 se soutěž jmenuje Nejkrásnější české knihy roku a jejími organizátory jsou Ministerstvo kultury ČR a Památník národního písemnictví.

 

A nakonec, co pro nás znamená ta nejkrásnější kniha? Je to radost z pocitu dokonalého našeho souznění jako čtenáře a zdánlivě neživého předmětu, který nenahradí zatím žádná elektronická čtečka. Je to fyzický a vizuální pocit kontaktu, při němž se na nás jako na čtenáře přenáší osobité tvůrčí ztvárnění a význam dané knihy.

 

Ing. Olga Koníčková

Foto:  Památník písemnictví