Králové hor aneb když nám láska chybí, jednou se najít musí

18.12.2015 10:37

O rakouské kinematografii toho u nás zas tak moc nevíme. Budiž tedy ke cti společnosti Bioscop, která tentokrát zalovila ve filmových vodách na jih od našeho státu. Rádi jsme tedy za www.www-kulturaok-eu.cz  pozvání na novinářskou projekci filmu z této destinace, která se konala 15. 12. 2015, samozřejmě nadšeně přijali. A udělali jsme dobře. Moc dobře…

 

 

Silný příběh

Je to ve své podstatě pohádka, ano, je, všechno se to tak stát nemohlo, to je fakt, protože tak to v přírodě nechodí, ale jsou Vánoce (film má dokonce premiéru přímo na Štědrý den, a to má i sebevětší skeptik právo na kousek snů a na malilinký průnik nějakého toho šťastného ´kdyby´.

 

Film ´Králové hor´má podtitul, jenž zavání kýčem i silným příběhem. Z našich nadšených slov lze ale odhadnout, že ´b´ je správně. No, řekněte, co vás napadne, když si čtete: „Příběh o přátelství chlapce a orla. Mládě orla je starším bratrem vyhozeno z hnízda, a odsouzeno k smrti…“ Začátek pohádky – kýče či silného příběhu - je dán. Teď jen, co s tím tvůrci vyvedli?!

Vzhledem k tomu, že autorkou scénáře je Joanne Reay, která má Cambridge, praxi v BBC, a to v tamní výkladní skříni - oddělení dokumentárních filmů - kde režírovala i produkovala, je už předem dáno, že nepůjde o kýč, ale o silný příběh.

  • V roce 1994 si založila vlastní produkční společnost, která však nešla cestou dokumentů, ale celovečerních filmů
  •  A na její konto se řadí – mimo jiné - i taková síla, jakou byl hororový thriller ´Mrazivá tma´ (Cold & Dark, z roku 2005), k němuž napsala scénář a sama ho i produkovala.

 

Další naděje, že ke kýči má ta dáma daleko. A její nejnovější scénář, napsaný k filmu ´Králové hor´, jako kdyby vědomě či podvědomě, ale rozhodně umně, zúročoval obě její specializace. Dokument o přírodě (člověku se až vybaví vzpomínka na nedostižného přírododokumentaristu z líhně BBC Davida Attenborougha) a pořádně napínavý, místy i docela – reálně, přírodně – drsný (neboť i drsná příroda je drsná) příběh. Kombinace přímo excelentní. A scénář jakbysmet.

 

Až neskutečná práce režiséra

Ano, příběh, silný a při troše štěstí a náhod i reálný. Kdo ho ale dokáže natočit tak, aby to nebyl kýč ani horor? Volba padla na španělského režiséra Gerarda Olivarese.

Má úkol ztvárnit příběh, jenž produkce shrnuje slovy: „Chlapec Lucas nezná lásku, ani teplo domova. Po smrti matky se jeho otec uzavřel do sebe a utápí v zármutku. Osud svádí Lucase a orlí mládě dohromady. Chlapec ptáče zachrání a pojmenuje Abel. Tajně se o něj stará a krmí.  Ve společnosti mladého dravce nachází lásku a přátelství, jež mu doma tolik chybí. S pomocí starého lovce Danzera učí Abela létat a lovit. Jak dravec roste a sílí, blíží se den, kterého se Lucas bojí. Den, kdy bude muset svého opeřeného přítele vypustit zpět do volné divočiny.“

 

A Gerard Oliveras se ukázal tím pravým. Narodil v roce 1960, ve španělské Córdobě.  Proto, Že je tím pravým pro tento příběh, ho opravňovalo i to, že patří k nejrenomovanějším španělským dokumentaristům.

V roce 1991 založil Transglobe Films, první španělskou produkční společnost zaměřenou na dokumenty a od té doby je úspěšně točí pro Canal+ a TVE, Discovery Channel či National Geographic. Za jiné jmenujme ty ryze přírodní, jako ´Poslední ráje´ (Últimos paraísos), Caravana (2005), které vytvořil v produkci společnosti El Deseo samotného Pedra Almodóvara. Ti šťastnější z nás mohli shlédnout v Karlových Varech jeho hraný debut nazvaný Velké finále (La gran final, 2006). V posledních letech se věnuje více globálním otázkám a fenoménu migrace ´14 kilometrů´ (2007) o subsaharské migraci, (ve Valladolidu, hlavní cena Espiga de Oro) či podobně laděný hraný dokument Bienvenido al paraíso (Vítejte v ráji). Z hlediska filmu ´Králové hor´ jsou ale asi závažnější jeho snímky ´Mezi vlky´ (2011), TV film ´Lovci´ (2005) a zejména pak jeho TV dokument ´Sokolnictví´ z roku 2003. Zkušenosti z tohoto natáčení nesporně zhodnotil právě v příběhu o životě orlího mláděte a jeho výchově a výcviku k návratu do přírody v rukou člověka.  

 

Koncert pro tři herce

Scénář i režisér tedy zaručovali, že o kýč by jít nemělo a film, podle produkce drama, zůstane silným a dramatickým příběhem. A tak už jen volba nesprávných představitelů by to mohla celé zvrtnout. Uvědomme si, že celý příběh stojí – pomineme-li úplně toho nejhlavnějšího představitele – orla Abela, o jehož životní příběh jde, na třech mužích tří generací.

Jean Reno jako Danzer (na foto vlevo)

Při obsazování starého, moudrého a uvážlivého lovce, znalce přírody i lidských duší – Danzera - padla volba, dost nečekaně na francouzskou superstar Jeana Reno.

  • Herecká hvězda, navazující moderně na plejádu francouzských charizmatických hereckých předchůdců.
  • Syn andaluských Španělů, emigrantů před diktátorem Franco.
  • Absolvent Státní konzervatoře dramatického umění, jenž od roku 1974 hrál nejprve v divadle, ve filmu až později.
  • Jeho talentu si všiml Luc Besson a ve filmu Le Dernier Combat mu dal šanci.
  • Následovaly filmy drsné školy, ´Magická hlubina´, ´Brutální Nikita´a ´Leon´.
  • Renovi to sice přineslo zaškatulkování coby drsňáka, ale také celosvětovou popularitu a známost. Amerika takové typy miluje, a tak ho angažovala i do svých akčních hitů (Godzilla, Mission: Impossible či Ronin).
  • Asi nebylo snadné se z toho vymanit. Nejprve s pomocí komedií. Za jiné jmenujme ´Návštěvníky´. Je to však těžké pro stárnoucí hvězdu akčních filmů. A tak, příležitost ve snímku ´ Králové hor´ byla jistě vítaná a vhodná výhybka k přehrání se do charakterních rolí moudrých lidí s hlubokou duší.

Ač by si člověk uměl v roli Danzera představit Jeana Gabina, je volba Jeana Reno milou alternací. Vykročil dobře a podle nás v pravý čas a správným směrem. Držme mu palce.

 

Tobias Moretti jako Lucasův otec (na foto)

I obsazení střední generace, Lucasova otce, je dost překvapující. Tobias Moretti, rakouský herec, pochází z Insbrucku.

  • Zkoušel to jako muzikant a dokonce studoval na vysoké hudební škole ve Vídni, ale strhlo ho herectví, které vystudoval v Mnichově.
  • Tam se stal a dosud i je členem souboru Mnichovského komorního divadla.
  • Ovšem nebetyčnou popularitu, zaškatulkování a nehynoucí slávu, mu přinesla role policisty Richarda Mosera v i u nás nezapomenutelném seriálu ´Komisař Rex´. Hrál ho 4 roky.
  • Ale pochopil, že chce-li jít dál, musí z toho vlaku vystoupit, aby se nestal hercem jedné role. Nechal se úkladně zavraždit, předal žezlo i Rexe a nikdy prý toho nelitoval.
  • Otevřel se mu svět jiných filmů. A nutno říci, že je jiný i on. Ze sympaťáka, jak ho známe u nás z Rexových příběhů, trochu hezouna a trochu dokonce pozitivního frajírka, se změnil. Jednak věkem, ale hlavně herecky.

 

Jeho otec Lucase je postava až děsivá. A stačí mu k tomu pár slov a pár gest. Sice se pak ukáže, že to tak docela není, ale jako kontrast k postavě starého Danzera, který je vždy tam, kde je potřeba, aby pomohl radou i skutkem, je Lucasův otec přesně na opačném pólu. A vůbec není divu, že se ho Lucas bojí, to my také, že s ním syn Lucas raději nemluví, to my bychom udělali stejně, a že ho vzhledem k okolnostem pouze trpí. I když má zaječí úmysly. Čemuž se nelze ani divit.

Manuel Camacho jako Lucas

Mírně exoticky přisnědlý kluk, s bolavou duší a touhou žít jako jiní, vzpomínající na maminku a stranící se otce stůj co stůj („On si rozumí víc s přírodou, než se mnou“, říká v jedné slabší chvíli jeho otec starému Danzerovi a má naprostou pravdu).

  • Manuel Camachose narodil v roce 2000 ve španělské Cordobě.
  • Vyrůstal na venkově a rozhodl se už v dětství pro herectví.
  • Manuelovou první rolí bylo ´vlčí dítě´ v dramatu Mezi vlky (Entre lobos, 2011), tedy takový Mauglí, čili dítě, vyrůstající se smečkou vlků.
  • Na základě téhle mimořádné zkušenosti i ztvárnění té nelehké role si ho jeho krajan Gerardo Olivares vybral i do svého dalšího filmu. A udělal moc dobře. Ten kluk vůbec nepřehrává, je upřímný a jeho gesta i rozhodnutí mu věříte bez výhrad.

A lásku k okouzlujícímu orlímu mláděti jenom tiše – občas se slzami, občas s děsem - v očích závidíte. Jednoznačně je on jedničkou celého filmu.

 

Ještě něco málo k filmu

Tak předně, Gerardo Olivares natáčel svůj film plných 8 let. Za tu dobu nashromáždil tolik záběrů a detailů ze života králů hor – orlů, že mohl sestříhat děj bez použití triků a zvláštních efektů. Čemuž se – při tom, co vidíme – skoro až nechce věřit.

 

A ještě něco. Film se v originále – oficiálně - jmenuje Brothers of the Wind (Bratři větru). Tentokrát stojí za to pochválit naši produkci, která dala filmu název ´Králové hor´. Je jasný a výstižný. A to i přesto, že starší generaci a pamětníkům bude vyvolávat asociaci na český film z roku 1956 ´Synové hor´, natočený podle scénáře Františka Kožíka, o slavné krkonošské tragédii Hanče a Vrbaty. Tak tenhle film to opravdu, ale opravdu, není ani náhodou. Nedejte se mýlit a na asociace nehleďte. ´Králové hor´ je krásný silný a dramatický příběh o lásce člověka k přírodě a o síle přátelství, které i hory – když ne zrovna přenáší, tak - překonává. 

 

Titul: Králové hor

Originální název: Brothers of the Wind

Produkce: Rakousko 2015

Režie: Gerardo Olivares, Otmar Penker

Scénář: Joanne Reay

Kamera: Otmar Penker, Óscar Durán

Kostýmy: Brigitta Fink

Výprava: Thomas Vögel

Producenti: Philip-Jaime Alcazar, Walter Köhler, Gerald Salmina

Hrají: Jean Reno, Manuel Camacho, TobiasMoretti, Eva Kuen

Premiéra: 24. 12. 2015

Formát: 2,35 : 1 (Cinemascope), Dolby Digital, 2D digital, dabing

Stopáž:  97 minut

Žánr:    dobrodružný, drama

Přístupnost: přístupný bez omezení  (spíš od 8 let)

www.bioscop.cz

www.magicbox.cz

 

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7x0ZVKdaiZs#t=3

 

Hodnocení:  100 %

Richard Koníček

Foto: Bioscop, ing. Olga Koníčková