Jaroslav Horečný: Čičmianské domy aneb detail napoví mnohé…

06.12.2018 14:34

Slovenský dom - Praha

5. 12. 2018 - leden 2019

 

 

 

 

Na vernisáži nové výstavy fotografií, kterou uspořádal Slovenský dom v Praze, byl představen Jaroslava Horečného fotografický projekt Čičmianské domy. Autor fotografií byl osobně přítomen. Akci zahájil Vladimír Skalský, ředitel Slovenského domu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Architektura rázovité dědiny Čičmany, která se nachází v severním Slovensku, poutala zájem fotografů již odedávna. Grafiku čičmianského domu lze vnímat paušálně. Na první pohled se zdají všechny stejné. Ale každý dům je jiný.  Na mnohých domech autor uvedl jejich číslo. Jaroslav Horečný měl vynikající nápad, a soustředil se na hru s detaily, které tvoří dominantní roli ve výtvarném zobrazení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaroslav Horečný (* 1956 Žilina) se věnuje fotografii od 70. let 20. století. Vesnička skrytá v kotlině Strážovských vrchů, nepříliš vzdálená od pramene Rajčianky, nemá ani 150 obyvatel. V Žilině žijící fotograf Jaroslav Horečný ji poznával od dětství. Nejprve přes nedělní výlet s rodiči, pak s bratrancem z Francie, kterému ji představil jako atrakci, později jako student si zase přes prázdniny přivydělával jako brigádník závozník v autě, když za každého počasí rozváželi mléko.

 

 

Psali ve slovenské Pravdě

Zdobí a zároveň chrání dřevěnice před škůdci.

Vápnem malované jednoduché, ale nápadité geometrické ornamenty,

kterými si Čičmanci již po 200 let zkrášlují své domy.

 

"Každý je jiný, každý majitel používá vlastní prvek, kterým se odlišuje.

Některé vzory jsou samozřejmě základem, ale každý si je rozvíjí po svém, "

řekl fotograf Jaroslav Horečný.

 

Jeho výstavě Čičmianského domy už tleskali v Londýně, Praze, ve Washingtonu, druhém největším městě amerického státu Iowa Cedar Rapidsi v kanadské Ottawě.

 

Podmanivou krásu venkovských dřevěných chalup dokázal

povýšit optikou fotoaparátu i způsobem instalace.

 

"Od začátku mi bylo jasné, že půjdu cestou detailů a že z nich udělám hru,

 složenou ze čtverců.

 

 

 

 

 

 

 

 

Celý fór je založen na tom,

že nepodává charakteristiku jednotlivých domů prvoplánově,

ale je abstraktnější,"

vysvětlil pro Pravdu fotograf.

 

"Vytáhl jsem grafické prvky, které půvabně korespondují s dřevěným podkladem

a

dalšími prvky,

které se na domech vyskytují včetně domovních čísel,"

pokračoval.

 

V rafinovaných kompozicích jednou zasvítí okno, jindy svaté obrázky, ale i kohout, co se přechází na zápraží. Někdy mu na hravé dobrodružství objevování stačí 4 detaily, jindy je při výtvarném řešení využije i 7. Nejde o náhodně seskupení přitažlivých detailů, jejich pozice má předem důkladně promyšlené. Každý objekt představuje jeden dům.

 

"Celky jsou uzavřeny, pouze někdy použiji malé změny,

které jsou kompromisy ve vztahu k výstavnímu prostoru.

 Jako například v Středoevropském domě fotografie,

kde jsem jeden ze čtvercových detailů fotoobjektu zalomil v rohu místnosti o 90 stupňů,

čímž se výtvarná kompozice posunula i na druhou stěnu,"

připomněl Jaroslav Horečný.

 

Jaroslav Horečný poznal hodně Čičmanců, a protože v podvědomí měl stále vizuální obrazy grafiky, kterými si zdobili své domy, snažil se přijít na to, proč to dělají.

 

"Žijí velmi odříznuti od světa, hledali si tedy hru, která by jim osvěžila život.

I v oravských obcích se na ochranu před škůdci používá na domech vápno,

ale nemají ornamenty.

Myslím, že historie Čičman, odrezanosť lokality od civilizace a zábavy,

i introvertní mentalita obyvatel

- to vše je dovedlo k tomu, že si začali hrát se zdobením domů.

Tak jak si podle svého vkusu přizpůsobujeme doma interiér,

tak oni svému vkusu přizpůsobují výzdobu domů,"

dodal Jaroslav Horečný

 

Kurátor výstavy: Mg. Milan Mazúr

 

 

110 00 Praha 1

Soukenická 4

Vstup: volný

 

 

 

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (text: Jena Opoldusová, Robert Hüttner /Pravda)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

www.va1.sk

www.pgu.sk