Jaromír E. Brabenec: ´Zlomy, momenty lásky a pravdy´ aneb zavrženi láskou - zázrak už se nestane

15.08.2014 09:14

Galerie Nová síň - Praha

13. 8.  - 24. 8. 2014

 

Na vernisáži  dvanáctidenní  prodejní  výstavy obrazů a ne zcela běžných plastik Jaromíra E. Brabence ´Zlomy, momenty lásky a  pravdy´, jsme za osobní účasti autora J. E. Brabence (na I. foto vpravo), čerstvého osmdesátníka,   vyslechli za velkého zájmu návštěvníků kurátora výstavy PhDr. Jiřího Machalického (na l. foto vlevo).   

 

 

 

 

Než si pročteme Machalického vskutku odborný kurátorský text,  řekneme to ještě jednodušeji.  Při prohlídce se octneme v moři plastik, které jsou především z kovu. Jistě nás zaujmou práce jako ´Pravda a láska I. – VI.´ , tj. od krutého průrazu až po kovaný hrot, kde srdce (láska)  jsou  proťata  špičatými hroty.   Bádejme, co tím chtěl autor asi říci…?

 

 

 

 

 

 

Jako další z mnoha vystavených autorových prací nás zaujaly různé průstřely, veselé kuličky (golfové?) či plastika

´podprsenka (nebo odkládací stolek)´…   

 

 

 

 

 

 

 

V tvorbě Jaromíra Brabence (* 4. srpna 1934) se projevuje hravost spojená s konstruktivním cítěním, náhoda s přesným řádem, vzpomínky s jasným vnímáním skutečnosti. Prosazuje se v ní smysl pro vyjádření energií, pro vývoj přírodních procesů. Ovlivnily ji i některé zážitky z dětství a mládí. Působilo na ni i jeho technické cítění a vzdělání, které podpořilo schopnost vytvářet logicky uspořádané kompozice, přesně dělit a formovat plochu a prostor.

Pozoruhodné jsou geometrické asambláže, které souvisejí s odkazem konstruktivismu i s konkrétním uměním. Projevuje se v nich také mimořádný cit pro barevné vztahy a volbu materiálů. Jejich prvky se mohou přeskupovat - natáčet, přibližovat nebo vzdalovat. Koncept je založen na myšlence nekonečného množství variant při použití exaktních výrazových prostředků. Autor v nich vyloučil osobní rukopis.

Některé sochy jsou založeny na vystižení přesného rozhraní mezi labilitou a stabilitou. Stačí jen málo, aby se porušila rovnováha. V dalších objektech se zrcadlí jeho pohled na naše prostředí, spojený s dávnými  vzpomínkami  i  s hlubokým pochopením přírodních zákonitostí. Sochař přmýšlí nad působením pozitivních i negativních sil, nad zlomovými okamžiky, nad překonáváním zdánlivě nezdolatelných překážek. Jeho tvorba souvisí s některými událostmi, které zásadně ovlivnily vývoj naší společnosti. Reaguje na osobní prožitky z války, které se do jeho díla promítly až po mnoha letech. Jeho projev má někdy silně existencionální podtext.

V řadách ´obálek´ z 80. a 90. let se prolíná hravost s konstruktivním cítěním. Umělec dokáže využít své nápady do důsledků, vyzkoušet jejich rozmanité možnosti, balancovat mezi řádem a náhodou. V cyklu ´gratulací´ rozvíjí kombinační schopnosti. Ve spojení stejných prostorových prvků a střídání různých barevných tónů se znovu uplatňují nevyčerpatelné variace. Promítá se do nich bohatství přírody, vývoj společnosti  i pokrok v přírodních vědách a technice. Někdy Jaromír Brabenec zase naznačuje, k jak absurdním závěrům může dojít důsledné uplatňování určitých zákonitostí bez ohledu na přirozený vývoj.

V jeho tvorbě se často projevuje i smysl pro humor a  s ním spojené odlehčení. Její jednotlivé linie se sice někdy dost liší, ale přitom je přirozeně spojuje nejen cit pro volné rozvíjení řádu, ale i pozitivní přístup k životu. Na jeho práci působí poznání různých prostředí a něho vyplývající zkušenost. Brabencovo široké pole působnosti, sahající od designu přes obrazy, objekty a sochy, až ke konceptuálně zaměřeným objektům, odpovídá současnému vývoji, pro který je typické prostupování různých uměleckých oborů i výtvarných oblastí.“ (text: kurátor PhDr. Jiří Machalický)

 

Ze životapisu J. E. Brabence

  • 4. 8. 1934 v Horních Počernicích u Prahy
  • 1944/52 studium: gymnasium Libeň
  • malíř porcelánu – DUX Duchcov
  • zámečník/air-locksmith - AERO Vysočany
  • soukromá studia – uměl. škola Praha - prof. Holeček
  • 1959 – dipl. Ing.
  • 1960 – 67: designér – PROJEKTA Praha
  • 1966 – Svaz čs. výtvarných umělců
  • 1968 –  emigrace - Stockholm …
  • 1974 –1984  pedagog na Accademia di Capri´

 

Galerie Nová síň

110 00 Praha 1
Voršilská 139/3
www.novasin.org

Máme otevřeno:

úterý – neděle:  11.00 – 18.00 hodin

základní vstupné: 20 Kč, snížené pro seniory a studenty: 10 Kč

 

Nová síň je renomovaná, krásná galerie v centru Prahy. Vyniká především svým dokonale rozptýleným denním světlem, střídmostí funkcionalistického prostoru a výhodnou polohou nedaleko Národního divadla. V letošním roce si Nová síň připomene 80. let od svého otevření v roce 1934.

 

Hodnocení:  85 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: © Ing. Olga Koníčková