Jan Vičar- Les Femmes Imprimées aneb když grafikou vyjádříme radost ze života a z tajemství erotična

20.02.2014 11:53

k.art.on gallery – Praha Karlín

20. 2. – 16. 3. 2014

 

Na vernisáži v komorním provedení výstavy Jana Vičara, vynikajícího  a bezpochyby ryzího grafika, jsme se vskutku mohli potěšit zcela neobvyklými velkoformátovými,grafickými listy, no listy, spíše billboardy  plných erotických příslibů.  No, můžeme říci, že bez erotiky jako takové by náš život za moc nestál...protože erotika nás nikdy neomrzí (zvláště když nám ji umělci předkládají v nekonečné fantazijní variaci), zatímco porno už  po těch 25 letech už nás moc nezajímá, dá se to vysledovat z klesajícího nákladu časopisů pro dospělé...protože je to stejně všechno na jedno brdo...

 

Práce grafika Jana Vičara /1967/ z posledních let nese smyslné poselství  erotických náznaků i naturálně explicitního vyjádření. Možnou prvoplánovost  tohoto vtíravého obsahu zjemňuje symbolistní a svým způsobem absolutní  vyznění grafických listů, upřímná naivita typická pro lidové umění a úzké propojení s přírodou. Svými prvotřídními osobitými cykly linorytů či  dřevorytů spojuje vlastní prožitky a představy s pudovými základy přírodního koloběhu.

  • „Jan Vičar (1967) je také ale zjevně jedním z mála současných českých grafiků, na jejichž práci je možno pohlížet v kontextu aktuálního dění na výtvarné scéně. Důvody jsou jasné. Bravurní ovládnutí   veškerých použitých tiskových technik dovoluje Janu Vičarovi pracovat zcela volně, využívat všechny jejich benefity i jiným nepoznané možnosti. Můžeme se jen dohadovat, kde se vzal autorův veskrze nekonvenční přístup bořící hranice jednotlivých technik,jinými grafiky téměř  bigotně uznávaných. Je ale možné, že tato pomyslná křídla VIčarovi dodaly jeho umělecké začátky v malířském ateliéru na Akademii výtvarných umění. Chápání grafiky jako jedinečného obrazu, tisk neobvykle velkoformátových listů, oproštění se od zkostnatělých prezentačních konvencí a hlavně v podstatě malířské užívání vrstev a grafického rastru, by těmto kořenům nasvědčovaly.
  • Další technické experimenty v podobě tisku na neobvyklé materiály, z hloubky klasicky výškotiskového linorytu, tisku z lepenky a odřezků nebo užití různých přítlaků válce, už byly jen nezadržitelným a téměř hravým směřováním formálního vývoje Vičarovy práce. Ta by  svého neopomenutelného přesahu ovšem nedosáhla bez autorova konceptuálního myšlení, někdy skrytého v pozadí jako tichý impuls, jindy ostře informující o důvodech vzniku díla v prvním plánu.
  • Jestliže je technická a formální stránka fenomenálním prvkem Vičarových tisků, jejich obsah je jejich prvkem absolutním a utvářejícím. Ať už organickým pronikáním vrstev abstrahuje přírodní tvarosloví, čerpá  z tradic literárního i výtvarného symbolismu nebo odkazuje k lidovému umění svého kraje i exotických zemí,které procestoval, Jan Vičar bezvýhradně znásobuje účinek této formálně- obsahové harmonické bipolárnosti. 


  • Tématem, které Vičara provází dlouhé roky a stejně tak se bez ustání vine dějinami výtvarného umění, je téma erotických představ. Prezentované práce na výstavě v galerii k.art.on jsou jakýmsi syntetický m výběrem z Vičarových tisků nesoucích smyslné poselství. Vulgárnosti ale nečekejte, i v případech naprosto explicitního zobrazení tělesných detailů zůstává Jan VIčar věrný lyricky symbolistnímu vyjádření, abstrahováním vykvetlým motivům, přírodn metafoře nebo v případě citací rokokových erotických grafik,historickému přesahu tisků. Ačkoliv je obsahem vystavených prací téma totálně profánní, jejich vyznění se z rukou grafika – sadaře skoro dotýká apoteózy milostných scén a autorem vytištěných žen.“ (kurátorka Šárka Koudelová)
     


( The recent work of Jan Vičar / 1967 / has an erotic and sensual message and  explicit expressions. The possible pretension of an intrusive content  softened by the symbolic and somehow explicit output of the grafic  expressions, honest naivety common to the vernacular art and close relations
with nature. With the unique and first-class cycles of linocuts or woodcuts, he merges his owns experience and ideas with basic instincts of the natural  cycle.)


K.ART.ON gallery

Karlin, Praha 8
Karlin studios, Křižíkova 34

Máme otevřeno:

středa – neděle: 12.00 – 18.00 hodin

Vstupné: dobrovolné

Hodnocení: 100 %

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka