INDIÁN aneb chudák Roden během jednoho měsíce z Václava IV. Indiánem, ekozachráncem a osvíceným investorem Uf!

23.09.2022 16:42

 

 

 

Indián

Komedie

Česko, Slovensko, Polský film

V kinech od 22. 9. 2022

 

 

"Když je člověk dospělý, převzal zodpovědnost za svět, v němž žije - za vzduch, za vodu, za zvěř i za ostatní lidi. Dospělému člověku už nikdy nemůže být nic lhostejné, nic není dost daleko, nebo dost cizí, aby nám to bylo lhostejné.“

z indiánských přísloví

 

 

Nesluší se kritizovat dílo jiných, zejména když si člověk představí kolik práce, času a námahy to celé stálo a kolik lidí se muselo zaplatit, aby to vzniklo. Ano, ale právě proto je už v průběhu filmu a zejména po odchodu z kina, při pokusu o strávení tohoto nestravitelného filmu, v hlavě hlodavá otázka. Proč to všechno? A k čemu? Tolik práce, času, námahy, tolika lidí, jen proto, aby toto vzniklo? To snad ne. Škoda. Jen další zbytečný film, jakých a ve velkém chrlí naše filmová produkce, plno. A vždy s maskovacím pláštěm, jako že je to legrace, a proč bychom se tedy nebavili. Neděláme přece žádný intelektuální fenomen, ale lidovou zábavu. Tak co? I lidová zábava ale není nutně jen slátaninou. A je-li, pak to není lidová zábava, ale znevažování inteligence toho lidu, který se má bavit. Troškovy, tak neskutečně opovrhované komedie, jsou také lidovou zábavou, ale divák, se alespoň opravdu zasměje, mávne pak nad tím, co viděl, rukou, zakroutí hlavou, zapomene a není mu divně. U Indiána se ale v podstatě není čemu smát, hlavu si můžeme ukroutit údivem, alespoň si pocvičíme zatuhlou krční páteř, a je nám - ne jen že - divně, ale přímo podivně.  Proč? K čemu?

 

 

Návrat ztracené legendy jako návnada pro pamětníky

 

„Komedie Indián vypráví o hektickém životě zaneprázdněného finančníka Ondřeje Jonáše (Karel Roden) a jeho rodiny, do kterého vstoupí duch umírajícího indiánského náčelníka (Daniel Olbrychski).“

 Tak to formuluje produkce filmu. Fajn. To zní nadějně. A stačí vyslovit jméno herecké legendy, jímž je, byl a možná ještě nějaký čas bude, alespoň pro pamětníky, polský Pan Herec Daniel Olbrychski (77). Už to jméno samo přece vybaví vzpomínky filmového diváka nastaveného na závažné snímky, často až filmové události, jako byla díla Popely, Pan Wolodyjowski, Krajina po bitvě, Potopa, Slečny z Vlčí, Plechový bubínek, Nesnesitelná lehkost bytí, Lazebník sibiřský, Ohněm a mečem či Zaklínač.

K naší škodě nám ale v záplavě amerických balastních filmů na jedno brdo, tenhle herec v posledních desetiletí unikal a uniká. Nesporně, jen k naší škodě.

A tak, jásot, hurá, alespoň je tu malá náplast na to odloučení, která se povedla ve filmu Indián. Omyl! Krutý a záludný. Velkého herce zahlédneme jen ve dvou záběrech. Jako zesnulého náčelníka na katafalku a jako zviditelněného zesnulého náčelníka na verandě procovské vily. Jeden záběr, do zamaskované tváře přesto ukrývá onen neskutečně milý úsměv Pana Herce. Toť ale vše. Takže nastrčená celebrita, jež má nalákat do kin ty, co ho ještě pamatují. Štěk až urážející pro legendu.

 

  

Z distribučního listu

 

„Ondřej (Jonáš – Karel Roden) je arogantní workoholik a nekompromisní obchodník, jehož jediným smyslem života jsou peníze. Vlastní úspěšnou a velkou firmu, díky které v Nebrasce dojedná svůj zatím největší obchod. Bohatý investor chce na okraji Prahy zafinancovat výstavbu luxusních rezidencí v indiánském stylu.

Cestou domů z Ameriky letadlo přelétá nad indiánským územím, kde se původní obyvatelé loučí se svým náčelníkem Bílým Jelenem (Daniel Olbrychski). Jeho duch stoupá vzduchem výš a samým nedopatřením splyne s Ondřejovou prolhanou a zkaženou myslí.

Ondřeje čeká nepříjemné překvapení, a to v podobě hlasu Bílého Jelena v jeho hlavě. Ten posléze zjišťuje, že Ondřejův život je plný lží, přetvářek a chybí mu hodnoty. Nabízí Ondřejovi pomocnou ruku k objevení jeho lepšího já. Ondřej ale nic měnit nehodlá a nechce svou mysl nechat na pospas indiánskému náčelníkovi. Započne mezi nimi zajímavý a neúprosný souboj, na jehož konci může být vítězem jen jeden…“

 

 

Karel Roden uhraje všechno…

 

Otázka zní, proč taková filmová osobnost jakou je Karel Roden vzal tuhle roli. Soudit lze, že ho oslovila ta ekologická nota, ta ukázka totální a odpudivé i zločinně nebezpečné duševní dekadence, panující u kšefcmanů všeho druhu, kteří jen co vidí cestičku jak si přikutálet milované melouny, neváhají. Proti všem a všemu. Lidé se střípkem zla v oku, jako Káj v Andersdenově pohádce, kterého zachraňuje z jeho odlidštěnosti a odduševnělolsti, lidsky zachovalá, Gerda. Tohle mohlo ve scénáři zmást víceméně noblesními prupovídkami  zkompilovanými ze starých indiánských přísloví a mouder, ale ta zůstala jen na papíře scénáře a jejich vyznění schizofrenními promluvami rozdvojené duše a mysli hlavního hrdiny, ztrácejí na věrohodnosti a účinnosti. Jen šustí tím scénářem, když k tomu pronášení vlastně chybí adekvátní akce a věrohodné podání.

Johanka z Arku také naslouchala hlasům uvnitř, které rezonovali z ducha, jenž do ní vstoupil a podle nich pak také jednala. Jenže Johanka, byla o poznání uvěřitelnější než český manažer, který dosud kráčel přes – no, mrtvoly snad úplně ne – ale přes city, blízké a památeční stromy. Ne, věřit se takovému nesmyslu nedá a legranda to také není.

Diváku je pak až líto Karla Rodena (Čas sluhů, Masseba, Jen o rodinných záležitostech, Hrad z písku, Král Ubu, Kuře melancholik, Kytice, Vánoční příběh a z poslední doby především například Hlídač č. 47, Habermannův mlýn, Lidice, Fotograf, Masaryk, Křižáček a zatím nejnověji „Rodenovsky“ Skleněný pokoj ), který se ctí, jako vždy, uhraje vše, včetně převtělení Ondřeje Jonáše ve zmoudřelého, obrozeného a zázrakem procitnuvšího zachránce přírodní a životní moudrosti starých Indiánů. 

 

 

Tvůrčí tým víc než zajímavý, ale…

 

V hlavních rolích koprodukční komedie Indián se tedy představí spolu s hlavními protagonisty (Karel Roden, Daniel Olbrychski), především Martin Myšička, Vica Kerekeš, překvapivě Jaroslav Dušek, Ester Geislerová, ale i mnoho dalších.

Myšičkova figura je typicky čecháčkovsky malá osobnost, držící se osvědčeného modu prospěchářú, jenž velí – jde-li kdo nahoru, drž se ho, padá-li, tak do něj ještě kopni.

Vica Kerekeš zase zastupuje jinou, ale také chronicky známou typologii, manažerku, čti spíše „money žerku“, schopnou čehokoliv a také ochotné kohokoliv použít, využít, zneužít…

Mihnuvší se Jaroslav Dušek si naštěstí zachoval i zde svoji tvář i nitro a jen pár zřejmými gesty v jeho dvou scénkách dal jasně najevo to své. Věřím, že pocity, jež měl v roli, hrát rozhodně nemusel.    

No a pan režisér a scénárista Tomáš Svoboda…? Nezaměňovat s jeho jmenovci téže profese, tohle je režisér snímků jako Hodinový manžel, Dvě nevěsty a jedna svatba či Manžel na hodinu?  Pro film Indián je podepsán jak pod režií filmu, tak i jako spoluautor scénáře, spolu s  Patrizio Gentem, autorem prvního slovenského komixového filmu Parralel)…  

 

 

Není film ten, jenž by se líbil lidem všem

 

To je samozřejmě pravdou a nechme pro vyhodnocení tohoto snímku raději promluvit hlas diváků, kteří jsou už z permanentní masáže vkusu americkými plytkostmi zvyklí na ledacos. Návštěvnost napoví…

A abychom nekončili až tak drsně. Sám režisér filmu při svém vstupu na jeho premiéře nám připomněl nešťastný časový soulad mezi vyhlášením ruské mobilizace a premiérou Indiána. A dodal k tomu zhruba toto: Doba a svět kolem nás jsou ve velmi nedobré konstelaci a každý oddychový počin, který nás – aspoň na chvíli – od té reality vzdálí, je k našemu prospěchu. A z jeho filmu máme získat víru, že vše se nakonec v dobré obrátí.

A tak i autor těchto řádků opakuje řečené úvodem: Nesluší se kritizovat dílo druhých. A tak se omlouvá i za www.www-kulturaok-eu.cz. Ale jinak (mu) to nešlo… Howgh!  

 

Text: Richard Koníček

Foto: Bioscop

 

 

„Až bude poražen poslední strom, až bude otrávena poslední řeka a uloven poslední pták, pak teprve pochopíte, že peníze se jíst nedají.“

z indiánských přísloví “

 

Indián

Komedie

Česko, Slovensko, Polský film

V kinech od 22. 9. 2022

Délka: 94 minut

Přístupnost: nevhodný do 12 let

Jazyková verze filmu: originální česká verze

Země původu: Česko / Slovensko / Polsko

Rok výroby: 2022

Režie: Tomáš Svoboda

Technická supervize: Vladimír Kriško

Námět: Patrizio Gente

Scénář: Tomáš Svoboda, Patrizio Gente

Producenti: Patrizio Gente, Vladimír Kriško, Kamil Kožíšek

Koproducent: MediaJet, TV Prima, RTVS, Bioscop

Výkonný producent: Viktor Mayer

1AD: Jiří Severa

Vedoucí produkce: Viera Ferdová

Produkce: Kateřina Popovičová

Kamera: David Ployhar

Architekt: Nikola Tempír

STŘIH: Adam Dvořák

KAMERA: David Ployhar

HUDBA: Jiří Hájek

HRAJÍ:  Karel Roden, Vica Kerekes, Martin Myšička, Lukáš Latinák, Juraj Kemka,          

Štěpánka Fingerhutová, Jaroslav Dušek, Ester Geislerová, Vlado Černý, Anna Šišková, Jiří Dvořák, Tomáš Měcháček, Martin Pechlát, Eva Leimbergerová, Zdeněk Maryška, Tomáš Matonoha, Eva Landlová, Zuzana Kraváriková, Oliver Oswald, Daniel Olbrychski, Marta Zmuda Trzebiatowska, Magdalena Niec a Przemyslav Kapsa…