Fotograf Festival: #hypertension23 aneb 5. patro NGP ovládla digitální realita v podání desítky našich i zahraničních autorů

27.09.2023 17:37

 

 

Fotograf Festival:  #hypertension23 

22. 9. 2023 ⁠–⁠ 11. 2. 2024

NGP

Veletržní palác

 

 

„Digitální prostor nás naučil nově přemýšlet

o sobě a o lidskosti obklopené vizí technologické singularity, kdy

obecná umělá inteligence překoná schopnosti lidstva.“

Fotograf Festival

 

„Žijeme v době transformace lidského těla v tekutou digitální hmotu

ovlivňující všechny aspekty našeho života.

Naše digitální entity brouzdají kyberprostorem a vytváří si vlastní enklávy,

v nichž každé virtuální já nepřetržitě touží se dobře prezentovat.

Stáváme se subjekty ztělesněných fantazií, ve kterých můžeme

být někým úplně jiným – navždy, na nějakou dobu, nebo jen na jeden post.”

Monika Čejková,

autorka letošního konceptu Fotograf Festivalu a kurátorka výstavy ve Veletržním paláci

 

 

Hypertenze jako naše příští? 

 

Arteriální hypertenze, často jen hypertenze, hypertonus nebo zvýšený krevní tlak, je onemocnění, při kterém je chronicky zvýšený tlak krve v cévním řečišti.

Ten má přímý vztah k rozvoji mrtvice a ischemické choroby srdeční,

která vede ke vzniku infarktu myokardu.

Tyto choroby postihující oběhovou soustavu patří k nejčastějším příčinám úmrtí

v průmyslových zemích.

Arteriální hypertenzi tak lze považovat za

jedno z civilizačních onemocnění, její výskyt stoupá úměrně s dosaženým stupněm

Wikipedie

 

 

Černě pochmurná úvaha autora těchto řádek aneb nemalujme čerty na zeď

 

Pokud autoři Fotograf Festivalu, mimochodem, letos 13. (!) ročníku, zvolili za vypovídající název právě hypertenzi, nabízí se – chtě, nechtě – úvaha na téma, zda je tedy digitalizace opravdu společnosti „v průmyslových zemích“ prospěšná, nebo naopak škodlivá. Zda opravdu nejde o další civilizační chorobu, která vede „k rozvoji mrtvice“ (digitalizované společnosti) a bude tedy „příčinou úmrtí“ (té digitalizované společnosti). Kdo ví…

Samozřejmě platí, že pokrok nezastavíme. Že všechny ty hyperkorektní osoby bloudící ulicemi od kavárny ke kavárně vedeny navigací v mobilu, že dvojice na milostné schůzce - v kavárně – zahleděné u stolku či na tvarovacím polštáři, ne do sebe, ale každý zvlášť do svého displeje, či „zašpuntovaná“ individua, ztracená kdesi ve virtuální realitě, jsou ten nejlepší a neprospěšnější projev digitalizace (společnosti). Věc názoru. Jistě…

Jinak to bude vidět a vnímat generace, která ještě léta čekala na připojení pevného telefonu, v mládí se k televizoru scházela se sousedy, kteří ji už měli, a četla ještě tištěné knihy. Jinak, se s tím vyrovná generace oslněná a podléhající opojným možnostem digitalizace, schopna ji (ještě stále) ovládat, a využívat bez (zbytečného) zapojování šedých buněk mozkových.

A určitě úplně jinak, to vše budou za 20 let vnímat a prožívat ti, kteří dnes namísto stavění hradů z kostek, oblékání panenek a dělání báboviček na písku, civí na monitor s bizarně zábavnými animáky.

Stačí však zajít na film Bod zlomu, který se odehrává právě za dvě desetiletí od teď…

 

 

Člověk rozjezdu 21. století má být pozitivní

 

Je dávno věcí známou, že minulá generace vždy vidí svět a styl života generace jsoucí a tím spíše té budoucí, pochmurně.  Platí to minimálně od dob „starého Říma“, tedy nejméně 2 000 let, kdy už uvážliví občasné o takovém neblahém vývoji nejednou dokonce moudře psali. A hle, svět šel dál, vývoj ho nezničil, lidé se vyvíjeli, technika jakbysmet, a dnes jsme tam, kde jsme. Zda je to úplně to, co si vývoj přál, je otázkou, ale sýčkování o tom, co bude potom, a jak to s námi dopadne, se – zatím – nikdy neukázalo jako smysluplné. Tak věřme, že tomu tak bude i nadále. Vzdor digitalizaci, či díky digitalizaci.

„Výživná“ otázka pro filozofy, futurology, pro vědce, literáty, pro výtvarníky, hudebníky, ale i pro politiky, sociology, a nakonec i pro ty lékaře a nejen ty, co řeší naši Hypertenzi. Otázka, nesporně zajímavá, důležitá, a možná zásadní pro každého z nás. Ať už odpověď hledáme v internetu, nebo v hlavě. A právě tuhle otázku si položili i tvůrci, zúčastnění na letošním Fotograf Festivalu, konkrétně ti, co vystavují v Národní galerii, a kterým ku hledání opovědí poskytla NGP své vzácné a umění určené prostory ve Veletržním paláci.

Zamysleme se tedy, spolu s autory vystavených děl, nad otázkou digitalizace při návštěvě této výstavy. A poslechněme si, jak tuhle výstavu charakterizují její autoři.   

 

       

Jak to vidí Monika Čejková, kurátorka výstavy HYPERTENSION23 v NGP

 

„Digitální realita a všudypřítomné technologie vystavují naši pozornost nepřetržitému vizuálnímu tlaku. Snaží se nás přimět k reakci, emocionálním prožitkům. Chtějí získat co nejvyšší míru naší pozornosti.

Letošní ročník Fotograf Festivalu s příznačným názvem HYPERTENSION23 tento fenomén reflektuje hned ve třech samostatných výstavách.

Přehlídku opět odstartovala stejnojmenná skupinová výstava.

Pod medicínským termínem hypertenze, označujícím vysoký krevní tlak, se ve Veletržním paláci představí deset významných zahraničních i českých autorů. Jejich tvorba se pohybuje mezi objektem, performancí, filmem a fotografií.

Kromě tlaku na naše smysly se projekt zabývá také hledáním lidské identity, jejíž původní podobu abstrahoval digitální prostor. 

Veletržní palác hostí i prezentaci speciální instalace The Extreme Self: Age of you autorů Shumona Basara, Douglase Couplanda a Hanse Ulricha Obrista ve spolupráci s grafickým designérem Wanem Dalym.

Vytvořená vizuální esej má koexistovat s okolním prostorem města, a je umístěna rovněž ve vestibulu metra.

Autorka koncepce a kurátorka výstavy ve Veletržním paláci, Monika Čejková

 

 

Vystavující umělci na #hypertension23:

 

aLifveForms, Cécile B. Evans, Ian Cheng, Lawrence Lek, Lynn Hershman Leeson, Markus Selg, Martins Kohout, Sin Wai Kin, Stef Van Looveren, Stephanie Comilang

 

Text: Richard Koníček

Foto: Marie Kubíčková, DiS.

 

 

Fotograf Festival:  #hypertension23 

22. 9. 2023 ⁠–⁠ 11. 2. 2024

NGP

Veletržní palác

Dukelských hrdinů 47, Praha 7

 

Další výstavy Fotograf Festivalu:

 

·         Výstavní prostor Dopravního podniku hl. města Prahy

výstup z metra B Václavské náměstí

23. 9. – 19. 11.2023

New Flesh on Old Bones

Thijs Jaeger

Justine Grillet

 

·         Fotograf Gallery

Jungmannova 7, Praha 1

28. 9. – 31. 10.2023

Silent Echoes and Subtle Visions

 

·         Vítězové Open Callu Fotograf Festivalu

Výstavní prostor Dopravního podniku hl. města Prahy

výstup z metra B Václavské náměstí

8. 12. – 11. 2.2024

 

Vstup na všechny výstavy a akce Fotograf Festivalu je ZDARMA

s výjimkou ústřední výstavy HYPERTENSION23,

komentovaných prohlídek výstavy HYPERTENSION23

a projekce Video Art Selection v Bio Oko.

 

 

O Fotograf Festivalu:

 

·         Fotograf Festival byl založen občanských sdružením Fotograf 07 s předsevzetím vytvořit v ČR pravidelně se opakující festival fotografie.

·         V současné době je největším českým festivalem tohoto druhu.

·         Jednotlivé ročníky se odlišují tematicky.

·         Základní směřování ročníků definuje vedení festivalu ve spolupráci s odbornou radou.

·         Rozvedením tématu a jeho konkrétní náplní jsou často pověřováni externí kurátoři a kurátorky.

·         Specifikem festivalu je rozložení událostí mezi vyšší počet spolupracujících institucí v Praze – velkých muzeí umění (Galerie hlavního města Prahy, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze…) a množství nezávislých i komerčních galerií.

·         Vedle krátkodobých výstav jsou jeho součástí tematické debaty, prezentace umělců a teoretiků nebo programy pro studenty uměleckých škol a další cílové skupiny.

·         Konkrétní skladba těchto komponent (počet a typ kooperujících institucí, výběr umělců a poměr kolektivních a samostatných výstav, podoba doprovodných programů atd.) je utvářena podle tématu každého ročníku.

·         Vedení festivalu si postupně předávali fotograf Pavel Baňka, vizuální umělkyně Veronika Daňhelová a Markéta Kinterová a teoretičky Hana Buddeus a Tereza Rudolf.

 

Více k tématu:

www.www-kulturaok-eu.cz/news/metahaven-truth-futurism-futurismus-pravdy-aneb-virtualni-realita-v-kolazi-zivych-zaberu-a-animaci/