26. MFF Praha - Febiofest 2019: Prázdniny aneb za prachy si vše líbit necháme…

08.07.2019 10:14

Cinestar Anděl - Praha

24. 3. 2019

 

Když jsme si v sekci Febiofestu nazvané Nová Evropa vybírali z celé řady letos zařazených filmů, tak z anotace dánského snímku nazvaného Prázdniny jsme vytušili, že by mohlo jít o moderní verzi dávného filmu Ingmara Bergmana, dokonce jeho dodnes hodně diskutované prvotiny romantického dramatu z roku 1953 s českým názvem Léto s Monikou (v originále Sommaren med Monika). Autor těchto řádek v pubertě dokonce přečetl - hltal - i stejnojmennou knihu švédského spisovatele Per Anderse Fogelströma, jež se stala předlohou tohoto Bergmanova filmu. A??? No, jisté vnější podobnosti by se našly, ale spíše jen ty formální. Jachta, plavba, léto a tak, ale snímek Prázdniny je přece jen o něčem jiném, jako doba sama.

 

Sekce Nová Evropa - pro diváka tak trochu krok do neznáma

 

Tradiční a jediná celovečerní soutěžní sekce Febiofestu nazvaná Nová Evropa, šla do rizika.   Samozřejmě, že dramaturgové vybírají, jak nejlépe umí, ale nikdy nikdo neví, co na to řekne veřejnost, divák. Sekce totiž představuje první snímky nastupujících filmařů evropského kontinentu. Výběr Febia z nich vybírá myšlenkově i formálně ambiciózní a odvážná díla. Filmy, které provokují, reflektují a přinášejí autorské pohledy na společnost, ve které žijeme, na vztahy, které prožíváme, nebo na dramatické události, které se již staly. Někteří z režisérů se pro své reflexe a náměty vydávají do temných zákoutí thrillerových žánrů, někteří raději využívají žánr komedie, další volí sociální dramata nebo dokumentární postup. Ale ve výsledku je zjevné, že každý z vybraných filmařů  - i když je teprve na začátku kariéry - přináší osobité a hodnotné kinematografické dílo.

 

Některá již byla dokonce oceněna a objevena i jinými festivaly, některá teprve na své první oslavy čekají. Film, který jsme si vybrali my na www.www-kulturaok-eu.cz, Prázdniny, uspěl na festivalu prestižním a víceméně alternativním Sundance FF v roce 2018, kde jeho režisérka Isabella  Eklöf získala za svůj debut Velkou cenu poroty za nejlepší světový hraný film. Po výše zmíněné zmýlené, to byl druhý důvod k naší volbě. A tím třetím bylo, že šlo o dánský film, tedy film země, s jejíž kinematografií máme pramalé zkušenosti. Takže Prázdniny…

 

Prázdniny

 

„Dánský mafián a jeho krásná přítelkyně Sascha tráví letní dovolenou na turecké riviéře. Dny plné slunce, panenských pláží a tyrkysového moře začnou postupně kalit temné tóny. Sascha je polapená bohatstvím a luxusem, v němž žije, avšak cena, kterou za ně musí platit, je příliš vysoká. Debut švédské režisérky Isabelly Eklöf  je klinickou studií explicitního násilí a ponížení, které muži páchají na ženách.“ (Febio)

 

 

 

 

 

 

 

Příběh jedné eskortní krásky

Něco za něco. Snímek sice nijak neřeší, jak došlo k tomu, že hlavní představitelka letí do Turecka (natáčelo se to opravdu na turecké riviéře a v turistickém městě Bodrum). To je nepodstatné. Proč tam letí, je daleko podstatnější. Přilétá, aby dělala prázdninovou společnici přebohatého, tudíž značně specifického mafiána. Jiným slovy jde o escort se vším všudy. A luxus, dostupnost všeho, je to, co jí spadne do klína. A to je to jediné, oč velkému bossovi jde. A ten klín musí být svolný ke všemu. Od zneužití, vydírání, přes znásilnění až po násilí machistické i sadistické. A ten klín ochotný je. Opojení luxusem a leskem nadlidskosti je omamné, překoná vše, i vlastní rozum, i sebeúctu, i vlastní já.

 

 

Síla bosse je přece fascinující a vzrušující. A krutost k tomu přece patří. Tak jako zabití, které je jen drobným detailem, který se skoro neřeší. Mrtvolu odstraní někdo z vazalských poskoků. Tak co. Jedeme dál….  „The show must go on“, jak zpíval Freddie Mercury s Queeny, i když samozřejmě v jeho případě o poněkud jiných souvislostech.

 

A tak opojení eskortní služebnice jménem Sascha nám ukazuje, jak se z naivky stává pozvolna sexuální otrokyně, jak si masochisticky oblíbí svoji zlatou klec a jak odhodí vše, čím byla a stává se tím, čím má být, nástrojem choutek a excesů moci velkého bosse. Ano, jak to formulovalo Febio, film je opravdu ´klinickou studií explicitního násilí a ponížení´. Dodejme, že se jedná o násilí a ponižování, plynoucí z vlastní moci, z vlastní bezcharakternosti a absolutní arogance a ignorance všech mezilidských, právních a etických pravidel. Máme tu jako na dlani obraz doby a těch, kdo na TO mají. A nemusí jít jen o Dánsko. Známe dost příkladů i od nás, a nedělejme si iluze, že u nás podobné eskortní služebnice a zlatokopky a ´hvězdičky´ bulváru  nejsou, aby se o nich nevědělo, že tu náhodou zapomenou podprsenku, že jim vypadne ňadro a že vždy jsou u toho, samozřejmě čirou náhodou, fotografové. Ano, nesporně si žijí dobře. Ale za jakou cenu?! I když, jak je vidět, i to jim za to stojí. A jejich mecenášům také. Tak i tak…      

 

Titul snímku: Prázdniny

Originální název: Holiday

Země původu: Dánsko, Nizozemí, Švédsko, Turecko

Rok výroby: 2018

Scénář a režie: Isabella Eklöf

Hrají: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer, Yuval Segal, Laura Kjær, Morten Hemmingsen, Adam Ild Rohweder, Ergun Kuyucu, Michiel de Jong, Bo Brønnum

Kamera: Nadim Carlsen

Střih: Olivia Neergaard-Holm

Jazyk: dánsky, anglicky

Titulky: české, anglické

Zvuk: Mark Glynne

Kostýmy: SaschaValbjørn

Žánr: drama / krimi

Stopáž:  93 minut

Distributor: Heretic Outreach

 

Hodnocení: 79 %

Richard Koníček

© Ing. Olga Koníčková, www.febiofest.cz

  

(https://twitter.com/Febiofest)
 (https://www.facebook.com/febiofest/)
 (https://www.febiofest.cz)
 (https://www.instagram.com/febiofest/)
 (https://www.febiofest.cz/en/)

Copyright © 2018 MFF Praha - Febiofest

All rights reserved
MFF PRAHA - FEBIOFEST s.r.o.
 

Praha 21. - 29. 3. 2019 / Regiony 1. 4. - 18. 4. 2019

 

 Trailer -  znělka Febio: 

https://www.youtube.com/channel/UCkIR1AfZTMuBXnYn_95A2XQ

 

Trailer snímku:

https://www.youtube.com/watch?v=0gYK7z-MeY8