14. ročník Dne Dyslexie aneb Umění a věda na podporu dyslektickým dětem letos před kostelem svaté Ludmily

19.09.2023 18:51

 

 

14. ročník Dne DYS

8. září 2023

Náměstí Míru v Praze 2 před kostelem svaté Ludmily

 

 

Jak s dyslexií žít, jak ji využít a jak přijmout vše v běžném životě pozitivně?

Jak nahlížet na svět očima dyslektika a jak na ty, kteří jim pomáhají?

Den dyslexie ukázal, jak zvládnout všechny DYS aspekty.

Ať už se jedná o

psaní (dysgrafie),

čtení (dyslexie),

počítání (dyskalkulie)

poruchu řeči (dysfázie),

nebo známé ADHD.

 

 

„Proč Den dyslexie, a proč tentokrát pod širým nebem?

Měli jsme pocit, že musíme vstoupit do veřejného prostoru.

Za námi jdou jen ti, kteří mají skutečný zájem něco změnit.

Ale potřebujeme oslovit i ty,

kteří se často setkávají s lidmi s dyslexií, ale nežijí a nehodnotí to správně.

Nevědí, co tito lidé prožívají a jaké jsou jejich skutečné schopnosti.

Proto jsme se rozhodli uspořádat rozsáhlý workshop ve veřejném prostoru,

kde budou nejen odborníci

psychologové a speciální pedagogové,

ale také umělci a lidé z různých oborů, kteří žijí s dyslexií.

V našich radách máme lidi pracující jak v továrně, tak učitele,

kteří sami zažívají problémy s matematikou nebo češtinou.

Chceme ukázat běžným jedincům, že s dyslexií můžeme být čímkoliv."

MgA. Alena Kupčíková Ph. D., výtvarná umělkyně

 

        

 

Vše pro malé i velké, kteří se chtějí zeptat, poradit a získat nové poznatky

 

Je již pravidlem, letos už po 14., že organizace nazývající se plným názvem „DYS - Umění a věda na podporu dyslektickým dětem, z. s.“ (více: www.dys.cz) pořádá 8. 9. tzv. Den Dys, A je již také skoro pravidlem, že www.www-kulturaok-eu.cz je u toho a informuje návštěvníky tohoto webu především o existenci této neziskové a veskrze veřejně prospěšné organizace jako takové, a samozřejmě i o konání vlastní akce, Dne DYS.

Letošní Den DYS se konal netradičně ve veřejném prostoru. Díky pochopení a vstřícnosti starosty MČP2 Jana Korsesky, jenž také převzal na akcí záštitu. Akce obsadila prostor na Náměstí Míru, před kostelem sv. Ludmily. Možná že to byla náhoda, možná nějaké příhodně osudové znamení, či dokonce záměr. Kostel – správněji už bazilika – je zasvěcen Svaté Ludmile (asi 860 – 15. září 921, hradiště Tetín), která byla především první českou svatou a stala se patronkou české země. Ale sv. Ludmila je také ochránkyní rodin, matek, babiček a - všech křesťanských vychovatelů. Její svátek se slaví každoročně dne 16. září. A tak přítomnost společnosti, jejíž působení zdaleka nespočívá jen v organizaci a pořádání Dne DYS, ale v dennodenním úsilí zapojených odborníků a dobrovolníků v péči o všechny varianty specifik jednotlivců, zahrnutelné pod pojem DYS, byla na místě, doslova namístě.   Zvláštností DYS organizace je, že většina spolupracovníků, včetně zapojených uznávaných předních odborníků, jsou osoby s DYS diagnózou. Čili sami přestavují důkaz, že touto diagnózou rozvoj osobnosti zdaleka nemusí končit.

 

 

A jaké to bylo letos na „Míráku“?   

 

Motto 14. ročníku Dne Dyslexie:

Pojďme ven a sdílet svoje zkušenosti.

 

Základem byly především neformální workshopy. Konaly se po celý den v pravidelném rytmu.

 

Za DYS umělce:

·         Akce se zúčastnila sochařka Markéta Korečková, která obětavě vedla tvořivý workshop a podělila se navíc i o své bohaté zkušenosti s domácím vzděláváním.

·         Výtvarnice a učitelka Markéta Miláčková zase sdílela své zkušenosti s dyskalkulií. Vedla také zajímavý workshop o tom, jak se vypořádat s matematikou skrze výtvarnou tvorbu.

·         Jako vždy moderovala celý den malířka a sochařka Alena Kupčíková (Statutární zástupkyně sdružení – ředitelka a mimo jiné i autorka celého konceptu a výtvarného zpracování projektu, zakladatelka dne dyslexie, dyslektička a dysgrafička). Její vlastní workshop spočíval v poutavém sdílení vlastních zkušeností z dyslexie a tvorby na interaktivním slabikáři a testech určených pro male děti.

·         Nechyběl ani režisér Jaroslav Černý, jenž ve svém workshopu vylíčil své osobní zkušenosti s tím, jak on osobně prožíval dyslexii a co ho vedlo k natočení filmu „DAR dyslexie“, jehož je autorem.

·         A zapomenout nelze ani na workshop fotografa a soustružníka Jindřicha Matěka, o tom, jak si dyslektik může hravou formou představit písmenka.

·         Spisovatelka a dyslektička Kateřina Kaclíková nám zase na svém workshopu zodpověděla nejen všechny vyřčené otázky, ale ještě se s námi také ochotně podělila o své vlastní zkušenosti.

 

 

Za odborníky:

Do programu Dne DYS významně přispěli samozřejmě i odborníci a speciální pedagogové, kteří se na problém dyslexie dívají z různých úhlů.

·         Představeno bylo především DYS centrum, jež pomáhá jak dětem, tak dospělým s dyslexií.

·         Dorazila psycholožka Lenka Krejčová, která odborné části programu přispěla svými zkušenostmi z praxe ve své ordinaci.

·         Speciální pedagožka s vlastní praxí Jana Štěpánová, se zabývala otázkou nezralosti a vizuálního stresu.

·         Ludmila Leinweberová, speciální pedagožka na vlastní zkušenosti s dyslexií, ukázala, jak trénovat mozek pomocí programu Active Brain.

·         Otázkou, zda má kvalita sluchu vliv na psaní a čtení, byla předmětem workshopu Libora Štěpána, odborníka na Irlen® syndrom a také expert na individuální poslechový trénink BENAUDIRA.

·         Dagmar Rýdlová, autorka programu Jazyky-bezbariér, názorně ukázala, jak lze využít haiku psaní, které dokáže díky 17 slabikám vyjádřit vše, a propojit tak pravou a levou hemisféru.

·         Workshop se Simonou Michl Egriovou se věnoval významu tance a otázce, zda tato aktivita může mít pozitivní vliv na dyslexii.

·         Jak na angličtinu zážitkem nám předvedla překladatelka, tlumočnice a lektorka Alena Krömerová.

·         Spisovatelka a dyslektička Kateřina Kaclíková zodpovídala při svém workshopu četné otázky a podělila se i o své vlastní zkušenosti v tomto směru."

 

 

Většina výše jmenovaných, byla na akci přítomna nejen po dobu svého vstupu, ale průběžně, dle svých časových možností i během celého dne. Příchozí se tedy mohli obracet na jednotlivé umělce i odborníky s vlastními dotazy a problémy.

Za náš web jsme využili především přítomnosti Libora Štěpána, experta na individuální poslechový trénink BENAUDIRA, jímž prezentovaný systém se nám v přímo rodině skvěle osvědčuje a je velkým přínosem pro vývoj toho nejmladšího člena naší redakce.   

 

 

Stručně o Dnu Dyslexie:

 

Den Dyslexie, byl vyhlášen poprvé na světě dne 9. 9. 2010 v Národní galerii v Praze.

Zakladatelskou je výtvarná umělkyně Alena Kupčíková, která je sama tímto znevýhodněním „obdarována“.

Během uplynulých třinácti let se k ní postupně připojila řada dalších umělců, stejně jako odborníků.

V rámci tématiky DYS, vznikl také autorský film, natočený v koprodukci s Českou televizí, od režiséra Jaroslava Černého, s názvem Dar dyslexie.

 

Text: Alena Kupčíková a Richard Koníček

Foto: Marie Kubíčková, DiS. (8 x) a DYS (2 x)

 

  

14. ročník Dne DYS

8. září 2023

Náměstí Míru v Praze 2 před kostelem svaté Ludmily

Workshopy pod širým nebem od 10:00 do 18:00 hodin

Po dobu konání akce je pro návštěvníky vždy vstup zdarma!

Aktuální informace sledujte na: www.dys.cz

 

 

Více k tématu:

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a6-rocnik-dne-dyslexie-aneb-%c2%b4zapomente-na-pravopis%2c-podporte-den-dyslexie%c2%b4%21/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/formelaci-aneb-na-letosnim-13-dni-dyslexie-jsme-potkali-take-pani-dasu-rydlovou/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/13-rocnik-dne-dyslexie-aneb-kys-kys-kys-my-jsme-dys-dys-dys-hec/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/den-dyslexie-aneb-i-andele-mohou-delat-chyby-v-psani-cteni-a-pocitani-alena-kupcikova/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a6-rocnik-dne-dyslexie-dar-dyslexie-aneb-pocty-cteni-gramatika-neni-zadna-dramatika/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/dagmar-dys-baba-rydlova-dyslexie-smutek-mindraky-a-ja-aneb-vypraveni-pro-lidi-se-kterymi-se-zivot-nemazli/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/vidim-to-jinak-aneb-skryte-priciny-adhd-a-dalsich-poruch-chovani-a-uceni/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a4-rocnik-%c2%b4den-dyslexie%c2%b4-aneb-prijdme-se-presvedcit%2c-ze-s-handicapem-jdou-delat-zazraky%21/